Eksempel på indianerprojekt
i skovbørnehave:
PROGRAM-FORSLAG
 FOR INDIANER-PROJEKT

Indhold & Gennerelle aktiviteter:
- Der vil være samling el. cirkel dagligt (i forbindelse med frokost før el.frugt)
med apropos-historier & evt. sang  ...omkring bål, i tippi
eller på¨gulvet i hytten (evt. bus).
 Vi kan prøver at holde samling i en cirkel, og lader en
"Ting"(en stok) gå rundt Den der har stokken må tale (om hvad de vil).
(Kan også bruges til konfligtløsning).
- I disse uger må børnene gerne medbringe egen kniv, forudsat forældrenes tilladelse og at den kommer i de voksnes varetægt.
- Vi vil Tænde Bål - når vi kan nå det og vejret er til det - blot fordi det er spændende.
- Vi samler fjer, bær & urter når som helst det byder sig
- I bussen kan de evt. også høre fortælling, kigge i "indianerbøger"
og vi kan synge sammen (Anders & Sten har nogle indianersange).
- Vi inddrager og refererer løbende og oftest muligt til DE FIRE ELEMENTER: Jord, ild, vand, & luft, eller Nord (kold), Syd (varm), Øst (lys) & Vest (mørk)
Eller: Mod, fantasi, gavnmildhed og visdom.
---   ---   ---
 
Løbende aktivitets tilbud
(Dvs. frivilligt tilbud som børnene selv kan benytte sig af,
der foregår  løbende dagen igennem):

A:  - Børnene maler sig (el. males) m. ansigtsmaling.  Eksempler i medbragte bøger.
B:  - Anders tager sin "indianske legetøjssamling" frem: - "Hoppende tudse" - få en træklods til hoppe ved at slå med en lille sandpose. - "Brummer" - Et årtusinder gammelt sving-instrumenter. - "Rafle-pinde - 3 flade stykker træ, rød på den ene side, hvid den anden, smid dem og tæl antallet af hvide. - Snurrebasse - En knap og en sytråd, el. Dartspil, m. Hjemmelavede pile af ler og fjer, Ring af græs, el. Hoggy m. hjemmelaved bold mm.
C: At snitte i pinde. Lave en trækniv knive, (el. mønster i håndtag til "Tomahawk")
NB: Mindst èn voksen tar` ansvar for "Snittescenen".
D: Kostumer:  Pandebånd med fjer som børnene selv farver. Laves af  bølgepap med fjer som børnene selv finder.
E: Lave tomahawk - Håndtag af pind, økseblad af plast (fra plastdunke) fæstnet med elastik el. snor.
F:  At lave bue og pil.

---   ---   ---
 
   Program
1. dag:
 
- Introduktion: (i bussen el. ved ankomsten): Lille Fantasi-tænder: Om  "Ravnestammmen", der har sendt deres store børn ud i skoven, til "Ravnehøj",  hvor de skal lærer at klare sig i naturen.

Aktivitetstilbud  frivilligt tilbud som børnene selv kan benytte sig af.
 A:  - Børnene maler sig (el. males) m. ansigtsmaling.  Eksempler i medbragte    bøger.
 B:  - Anders tager sin "indianske legetøjssamling" frem...

Historiefortælling:  Den indianske skabelsesberetning: "Skabelsens Sang", Om Maushop,  Matatu og om universets & livets begyndelse.

2. dag:

- Tur i skoven:
 - Finde grene til flitsbuer... Ask & Hassel er gode, (Ahorn er nemmere at finde og    arbejde med)
 - På opdagelse i naturen...- Finde: Fuglefjer, Bog, Skovsyre, som kan spises, og se    på svampe og forskellige træer og gren - Ask/Hyld/Bøg, friske/visne grene ??,    (evt. efterfølgende afskalle Bog med den morder).

Aktivitetstilbud:
  A, B kan fortsættes...
 Evt. C: Begynde at snitte i pinde. Lave en trækniv knive, (el. mønster i håndtag til    "Tomahawk")
NB: Mindst èn voksen tar` ansvar for "Snittescenen".
...og D: Kostumer - Pandebånd med fjer som børnene selv farver. Laves af  bølgepap med fjer som børnene selv finder.
Evt. fremstilling af lændeklæder, poncho eller anden dragt.)
 
3. dag:

Introduktion af våben  Dvs. de skal lærer at bruge skyde-"våben"  forsvarligt - Slangebøsse, pusterør, kastespyd og bue & pil.
Vi skal lave en forsvarlig "skydebane" med en presenning & en skydeskive.

Aktivitetstilbud: 
C: Snitte i pinde.
E: Lave tomahawk - Håndtag af pind, økseblad af plast (fra plastdunke) fæstnet med elastik el. snor.
F: Begynde på at lave bue og pil.
Evt. A, B & D. Hvis der er voksen ressourcer kan det stadig indgå som frivillige    tilbud (for at fordele noget af presset på de mere krævende aktiviteter).

Historiefortælling: Indianerfortællinger om flitsbuen & jagt. "Den første flitsbue" &  "Historiestenen".
 
4. dag:
 Som torsdag
 (Evt. gå ud på marken med bue & pil...)

Historiefortælling: Om dengang indianerne opdagede "de hvide" og en lille Maushophistorie  om hvordan døden kom til Verden.
 
5. dag:

Drømmerejse for at finde totem & navn: - Vi lægger os godt til rette, lukker øjnene og  drager en tur med Anders ud i naturen, hvor alt kan ske: Vi kan blive kæmpe store  el. bitte små, Dyr, planter og sten kan tale. Der finder vi en god ven...
 - Efter rejsen må de ikke sige noget til hinanden. De skal vågne op en efter en,
 så liste ud og fortælle en voksen om de mødte et dyr eller noget
 ...det (totem) bruges til deres navn.

Aktivitetstilbud:
 A - F: De aktiviteter som der er ressourcer til og behov for.

Historiefortælling: Det indianske dannelseseventyr om "Springende mus", der begiver sig ud  på en farefuld rejse der både kræver, mod, beslutsomhed, offervilje & indsigt.
Fortælles evt. i bussen derop
 
6. dag:

Aktivitetstilbud: Vi maler & dekorerer skolde m. indianske mønstre, symboler for ens  kraftdyr eller hvad de vil.

 A - F: Kan evt. foregå sideløbende.
 
Evt. historiefortælling: "Ung mand som rejste". Om de prøvelser en ung indianer skal  igennem før han kan finde ud af hvad han vil være som voksen.
 
7. dag:

Rollelege - "Indianerne på krigsstigen":  Thomas (praktikant fra Valmuen) vil gerne lave  nogle kamplege & konkurrencer og der kan evt. leges "stammekrig" el. "indianer & cowboy"... med en fantasi-tænder, en lille opstarts historie (evt.  i bussen).
 Noget af legetøjet kan også indgå som del af "stamme-konkurrencer".

Aktivitetstilbud: Det er nu at hele udstyret samlet skal i brug - Skjold, tomahawk & det  udstyr de evt. har lavet.
 
Historiefortælling om indianere "på krigsstien", "Fredspiben" og historien - "Jernhesten".
 
8. dag:

Indiansk mad: Lave mad fra naturen: - Smagsprøver af Bændenælder, Bær, Skovsyre,  Sødskærm, Bog.  Nævnte grøntsager, kan erstatte den mad/frugt børnene  medbringer:  - Tomater, Kartofler, Majs, Squas, Græskar, Bønner, Solsikke - er  grøntsager som vi har fået fra indianerne. - Lave urtethe af urter vi har samlet i  skoven eller på grunden, krydret med Salvie, Timian & Rosmarin.
 - Lave noget af maden over bål.

Historiefortælling: "Hviskende græs". Om hvordan indianerne lærte at dyrke grøntsager.
 
9. dag:
 
Afslutning: Sidste dag forestiller jeg mig at vi kun sætter lidt ekstra tid af til at hygge os,  med flere indianske historier om guder, natur el. årstider. vi laver popkorn, varm  kakao(som også kommer fra indianerne), saft el. urtethe, og hvis det ikke er  meget dårlig vejr skal vi også have bål.
Aktiviteter: ...og lad os se hvad børnene har mest lyst til. 

Pakke sammen:  Der kan være lidt mere end nomalt der skal pakkes og ryddes op. Ikke  mindst, hvis vi har tippien med.
 
 
 Hilsen  Anders Shagembe