A: - Børnene maler sig (el. males)
m. ansigtsmaling. Eksempler i medbragte bøger.
B: - Anders tager sin "indianske legetøjssamling"
frem: - "Hoppende tudse" - få en træklods til hoppe ved
at slå med en lille sandpose. - "Brummer" - Et årtusinder gammelt
sving-instrumenter. - "Rafle-pinde - 3 flade stykker træ, rød
på den ene side, hvid den anden, smid dem og tæl antallet af
hvide. - Snurrebasse - En knap og en sytråd, el. Dartspil, m. Hjemmelavede
pile af ler og fjer, Ring af græs, el. Hoggy m. hjemmelaved bold
mm.
C: At snitte i pinde. Lave en trækniv knive,
(el. mønster i håndtag til "Tomahawk")
NB: Mindst èn voksen tar` ansvar for "Snittescenen".
D: Kostumer: Pandebånd med fjer som
børnene selv farver. Laves af bølgepap med fjer som
børnene selv finder.
E: Lave tomahawk - Håndtag af pind, økseblad
af plast (fra plastdunke) fæstnet med elastik el. snor.
F: At lave bue og pil.
Aktivitetstilbud frivilligt tilbud som børnene
selv kan benytte sig af.
A: - Børnene maler sig (el. males)
m. ansigtsmaling. Eksempler i medbragte bøger.
B: - Anders tager sin "indianske legetøjssamling"
frem...
Historiefortælling: Den indianske skabelsesberetning: "Skabelsens Sang", Om Maushop, Matatu og om universets & livets begyndelse.
2. dag:
- Tur i skoven:
- Finde grene til flitsbuer... Ask & Hassel
er gode, (Ahorn er nemmere at finde og arbejde med)
- På opdagelse i naturen...- Finde: Fuglefjer,
Bog, Skovsyre, som kan spises, og se på svampe
og forskellige træer og gren - Ask/Hyld/Bøg, friske/visne
grene ??, (evt. efterfølgende afskalle Bog med
den morder).
Aktivitetstilbud:
A, B kan fortsættes...
Evt. C: Begynde at snitte i pinde. Lave en trækniv
knive, (el. mønster i håndtag til "Tomahawk")
NB: Mindst èn voksen tar` ansvar for "Snittescenen".
...og D: Kostumer - Pandebånd med fjer som børnene
selv farver. Laves af bølgepap med fjer som børnene
selv finder.
Evt. fremstilling af lændeklæder, poncho
eller anden dragt.)
3. dag:
Introduktion af våben Dvs. de skal
lærer at bruge skyde-"våben" forsvarligt - Slangebøsse,
pusterør, kastespyd og bue & pil.
Vi skal lave en forsvarlig "skydebane" med en presenning
& en skydeskive.
Aktivitetstilbud:
C: Snitte i pinde.
E: Lave tomahawk - Håndtag af pind, økseblad
af plast (fra plastdunke) fæstnet med elastik el. snor.
F: Begynde på at lave bue og pil.
Evt. A, B & D. Hvis der er voksen ressourcer kan
det stadig indgå som frivillige tilbud (for at
fordele noget af presset på de mere krævende aktiviteter).
Historiefortælling: Indianerfortællinger
om flitsbuen & jagt. "Den første flitsbue" & "Historiestenen".
4. dag:
Som torsdag
(Evt. gå ud på marken med bue &
pil...)
Historiefortælling: Om dengang indianerne
opdagede "de hvide" og en lille Maushophistorie om hvordan døden
kom til Verden.
5. dag:
Drømmerejse for at finde totem & navn:
- Vi lægger os godt til rette, lukker øjnene og drager
en tur med Anders ud i naturen, hvor alt kan ske: Vi kan blive kæmpe
store el. bitte små, Dyr, planter og sten kan tale. Der finder
vi en god ven...
- Efter rejsen må de ikke sige noget til
hinanden. De skal vågne op en efter en,
så liste ud og fortælle en voksen om
de mødte et dyr eller noget
...det (totem) bruges til deres navn.
Aktivitetstilbud:
A - F: De aktiviteter som der er ressourcer til
og behov for.
Historiefortælling: Det indianske dannelseseventyr
om "Springende mus", der begiver sig ud på en farefuld rejse
der både kræver, mod, beslutsomhed, offervilje & indsigt.
Fortælles evt. i bussen derop
6. dag:
Aktivitetstilbud: Vi maler & dekorerer skolde m. indianske mønstre, symboler for ens kraftdyr eller hvad de vil.
A - F: Kan evt. foregå sideløbende.
Evt. historiefortælling: "Ung mand som rejste".
Om de prøvelser en ung indianer skal igennem før han
kan finde ud af hvad han vil være som voksen.
7. dag:
Rollelege - "Indianerne på krigsstigen":
Thomas (praktikant fra Valmuen) vil gerne lave nogle kamplege &
konkurrencer og der kan evt. leges "stammekrig" el. "indianer & cowboy"...
med en fantasi-tænder, en lille opstarts historie (evt. i bussen).
Noget af legetøjet kan også indgå
som del af "stamme-konkurrencer".
Aktivitetstilbud: Det er nu at hele udstyret samlet
skal i brug - Skjold, tomahawk & det udstyr de evt. har lavet.
Historiefortælling om indianere "på krigsstien",
"Fredspiben" og historien - "Jernhesten".
8. dag:
Indiansk mad: Lave mad fra naturen: - Smagsprøver
af Bændenælder, Bær, Skovsyre, Sødskærm,
Bog. Nævnte grøntsager, kan suppæeres den mad/frugt børnene
medbringer: - Tomater, Kartofler, Majs, Squas, Græskar, Bønner,
Solsikke - er grøntsager som vi har fået fra indianerne.
- Vi kan lave urtethe af urter vi har samlet i skoven eller på grunden,
krydret med Salvie, Timian, lavendel & Rosmarin.
- Lave noget af maden over bål.
Historiefortælling: "Hviskende græs".
Om hvordan indianerne lærte at dyrke grøntsager.
9. dag:
Afslutning: Sidste dag forestiller jeg mig at
vi kun sætter lidt ekstra tid af til at hygge os, med flere
indianske historier om guder, natur el. årstider. vi laver popkorn,
varm kakao(som også kommer fra indianerne), saft el. urtethe,
og hvis det ikke er meget dårlig vejr skal vi også have
bål.
Aktiviteter: ...og lad os se hvad børnene
har mest lyst til.
Pakke sammen: Der kan være lidt mere
end nomalt der skal pakkes og ryddes op. Ikke mindst, hvis vi har
tippien med.
Hilsen Anders Shagembe Jørgensen
Konkakt: Mail: shagembe@gmail - mobil +45 28681958