|
|
|
|
|
UDPLUK af...
(De tilgængelige udpluk
er markéret
med kulørt tekst i indholdsfortegnelsen,
og kan klikkes som et link)
Hele kompendiet kan købes ved direkte henvendelse på tlf. 21 46 74 26
eller
0. Indholdsfortegnelse |
1. Forord |
2. Problemformulering |
3. Emneafgrænsning |
4. Metode |
5. INDLEDNING - Hvad skal vi med håndens arbejde i en åndens verden |
6. Fysisk aktivitet i en boglig verden |
7. Sanse- & værkstedsoplevelser i den pædagogiske verden |
8. ”VERDENSLEGETØJ” |
8a) Afrikansk legetøj |
8b) Genbrugslegetøj |
8c) Håndlavet & hjemmelavet legetøj |
8d) Kategorisering af legetøj |
9. Gennemgang af de mest ANVENDELIGE HOVEDGRUPPER af traditionelt legetøj |
9a) Motorisk legetøj |
9b) Bolde |
9c) Snurre- & spinde-effekter |
9d) "Trille-værk" |
9e) Skalamodeller |
9f) Dukker & figurer i varierende materialer |
9g) Lydeffekter (ustemte) |
9h) Instrumenter (evt. med fastlagte toner) |
10. Afrikansk & dansk børnefantasi |
11. Legetøjsværksted i danske børneinstitutioner |
11.1 - Hvorfor er det så svært ? |
11.2 - Hvorfor er det ikke så svært ? a), b), c), d) & e) |
12. PRAKTISKE ANVISNINGER & TIPS
Generel introduktion og forklaring af anvendte begrebet |
12a) Navn på legetøjet |
12b) Inddeling i emner, hoved- & undergrupper |
12c) Grundform & variationer |
12d) Voksenstøtte |
12e) Virker det nu også |
12f) Når man saver i plast |
12g) Når snor skal gennem små huller |
12h) Når der skal arbejdes i cykelslange |
12i) Værktøj |
12j) Grundregler ved værkstedsaktiviteter |
12k) Farlige aktiviteter og særlige sikkerhedshensyn |
13. Motivation af børn & unge |
14. Forslag til motoriske lege med eksempler fra de anviste forslag |
15. Forslag til temaoverskrifter for legetøjs- & værkstedsprojekter |
16. Litteratur om værkstedsaktiviteter med traditionelt legetøj |
17. INSTRUKTION til FREMSTILLING & brug af traditionel legetøj |
Lydeffekter & instrumenter: - NB - kun afsnit med kulørt tekst er tilgængelig. |
17.1: Bladblæser (saxofon, klarinet, skalmeje) |
17.2: Overtonefløjte |
17.3: Horn |
17.4: Kazoo (resonans-instrument) |
17.5: Rasleinstrument (m. kapsler) |
17.6: Maracas (rasleinstrument af plastbøtter) |
17.7: Sving-fløjte |
17.8: Sving-harpe |
17.9: Sving-træ |
17.10: Fløjter - af brugte tuschpenne |
Motorisk legetøj - bevægelses- & behændigheds-legetøj: |
17.11: Spring-træ - Indianernes "Hoppende Tudse” |
17.12: Bold af plastposer (fra Tanzania) |
17.13: ”Rør-slangebøsse” (fra Tanzania) |
17.14: Trillebånd på flere måder |
17.15: Trilleværk - motorcykler (fra Tanzania) |
17:16: Trilleværk - Trille-propel - "helikopter" |
Figurer (bevægelige): |
17.17: Dansedukke (”Afrikanske rumpedansere” - to dukker der danser) |
17.18: Kolbøtte-akrobat |
17.19: Klatredukke (Fra Kenya) |
17.20: Lege- & "påklædnings-dukker" (af tuschpenne, kork, kobbertråd mm.) |
17.21: Trille-dyr med elastik-optræk |
Snurre-effekter: |
17.22: Hånd-Yoyo (fra Tanzania) |
17.23: ”Trylle-propel” |
17.24: ”Tippetop” (snurretop der står på hovedet) |
17.25: Snurretoppe |
18. Konklusion - Institutionsverdenen og dens aktiviteter |
19. Kildefortegnelse |
20. Bilag - Div. foto fra flere Verdenshjørner: |
1) Stenslynge fra TZ. |
2) Rør-slangebøsse fra TZ. |
3) Alverdens trilleværk. |
4) Optog med Genbrugsinstrumenter. |
Forslag til temaoverskrifter for legetøjs- & værkstedsprojekter: |
- Børneforstillingen : ”Den Magiske Kuffert” |
- Oplevelsesrum - ”Bosted, Leg & Liv fra Afrika” |
- Afrika-uger i en børnehave - program |
- Juleshow m. traditionel fortælling & legetøjsværksted |
Div. udtalelser: Fra børnehave 1), fra Forum 2), & fra Sommerlejr 3) |
|
Ved første øjekast kan det se ud som om,
der i vores samfund er en stor bevidsthed om, hvor vigtig leg, kreativitet
og sanse-motoriske udfoldelser er for vores trivsel og børns udvikling.
Den teoretiske forskning har belyst, hvorledes vi består
af flere intelligenser, eller kompetencer, som kun kan udvikles i et samspil
- kompetencerne indbyrdes og i et samspil med omgivelserne.
Vores kultur & fritidsliv har længe betonet
fysiske & kreative aktiviteter, på det seneste er selv erhvervslivet
begyndt at tage musiske, kreative & sanse-motoriske aktiviteter mere
alvorligt. Både som salgsvarer og som værktøj i management
og team-building.
I den pædagogiske verden er erfaringer med at give
børnene kreative & musiske helheds oplevelser - med udfordringer
inden for et bredt spektre af kompetencer - heller ikke ny. Vigtigheden
heraf er heller ikke til diskussion. Og der er rigelige med positive praktiske
erfaringer, med musiske & kreative projekter, ikke mindst i forhold
til de (bogligt) marginaliserede.
Jeg har gennem en omfattende pædagogisk praksis
med legetøj & værkstedsaktiviteter erfaret at de positive
erfaringer, man normalt tillægger musiske aktiviteter som musik,
drama, bevægelse og billedkunst i pædagogisk arbejde, i lige
så høj grad bør tillægges mange af de legeaktiviteter
og den kreative værkstedsproces, som er en uadskillelig del af traditionel
legekultur.
At udtænke en konstruktion - forme et materiale -
sætte noget
sammen - og få det til at virke.
Det er et eksistentielt menneskeligt behov. - Og når produktet er
færdigt, at styre, løbe, ramme,
konkurrere
og samarbejde, er også fundamentale menneskelige aktiviteter. Vi
har
behov & vi har
en
ret til i vores opvækst, at gøre os erfaringer med at
skabe,
bygge, at prøve os frem, afprøve teknikker &
materialer - at lege.
Det kan ikke kan undværes i opbygningen af vores fysik og vores
sanse-motoriske,
rumlige, sproglige, logisk matematiske og vores sociale
kompetencer
- Vores personlighed
Men jeg har alligevel erfaret, at der i mange børneinstitutioner
(og ikke mindst i folkeskolen), enten er direkte modstand eller dårlige
rammer for værksteds- & legeaktiviteter, som nedfører
højlydt, voldsom og grovmotorisk udfoldelse, som jo ofte er en vigtig
del af børnenes egen leg. Men det er mit håb at det er noget
der kan ændres meget på ved at øge bevidstheden om det.
Da mange godt kan se, at nogle børn virkelig har behovet
Legens verden er stor, og jeg har valgt at begrænse
mig til traditionelt legetøj (Verdenslegetøj), og de aktiviteter
der er knyttet dertil - dvs. fremstilling & brug, da jeg synes at det
ikke er beskrevet særligt fyldestgørende mht. praktisk anvendelse.
Den traditionelle legekultur - det der selvstændigt trives
mellem børn & unge, det de selv giver videre til de efterfølgende generationer.
Det kendes især af ældre mennesker. Det er en kultur der er på vej ud. Den
er selvfølgelig trængt af kommercielt legetøj & mediekultur, men den er især
trængt pga. institutionskulturen, der i skoler & børne-institutioner (ud fra
praktiske, økonomiske & pædagogiske argumenter) deler børnene om, og adskiller
de forskellige aldersgrupper. Herved
kan de traditionsbundne lege & påfund ikke længere gives
videre til de yngre generationer.
Jeg ser traditionel legekultur som pædagogikkens
Grimme Ælling eller Klods Hans som uforskyldt har fået sat
sit lys under en skæppe. Da man i sin tid startede skoler & børneasyler,
har både menneskesyn & ressourcer været et andet end nu.
Det var ikke realistisk muligt at inddrage børnenes egen legekultur
i institutionens rammer, og det var heller ikke meningen. De kom jo netop
for at lærer dét, de ikke kunne lærer i deres egen leg
(og for at blive opbevaret & tilpasset). Den gang manglede børn
ikke en fysiske, kreative og selvstændig legekultur, men boglig viden.
Nu er det nærmest omvendt, nu er det legen, der er i underskud.
Nogen børn har det som Klods Hans, der kom på
bølgelængde med prinsessen & fik det halve kongerige.
De forvandler sig som ællingen til en svane, når de endelig
får lov til at prøve kræfter med det de nu er gode til
eller har behov for - en kendt socialpædagogisk effekt.
Derfor er jeg overbevist om at man i den pædagogiske
verden - selv i en postmoderne & teknologisk tid, kun kan forvente
positive resultater ved at inddrage legeaktiviteter fra Den 3. Verden og
Den 4. Verden (= stammekulturer)..
Her i specialet er anvist konkrete forslag og praktiske
råd & tips til: - Hvad man kan lave, - Hvem man kan lave
det med, - Hvordan man laver det, - Og hvordan det bruges, suppleret
med instruktionstegninger og oplysninger om relevante værkstedsaktivitet
med mange og fhv. små børn (materialer, værktøj,
hjælpe- & sikkerhedsforanstaltninger).
Der er mindst 19 forslag til legetøj i kategorierne:
(Grov)motorisk legetøj; Snurre- effekter, Figurer & dukker;
Lydeffekter & Instrumenter. Der er noget for en hver smag, fra alle
Verdenshjørner og for alle aldersgrupper fra 4 år og op. Effekter
som også efter endt fremstilling, kræver en fortsat aktiv sanse-motorisk
indsats at bruge.
- - - - - - - - -
afs.
2
Problemformulering
At anvise praktiske og konkrete metoder til at anvende
traditionelt legetøj & værkstedsaktiviteter i Danske
børneinstitutioner.
afs. 3 Emneafgrænsning
”Traditionelt
legetøj - praktisk anvendelse”.
Både ordet traditionelt og legetøj er meget brede
betegnelser.
”Legetøj” er også et meget vidt og flydende
begreb. For børn (og voksne) i den rette alder, er alt
legetøj.
Jeg vil nu begrænse mig til effekter, der er fremstillet, eller
tilpasset
(som i tilfælde med genbrugslegetøj) med leg for
øje.
Men ikke købt, jeg vil kun beskæftige mig med det
legetøj
som børn & unge selv kan lave, og i generationer har lavet,
og givet videre til hinanden, uden hjælp fra voksne.
Med ”traditionelt” menes legekultur som videre gives fra
generation til generation, fra den lidt ældre aldersgruppe til
dem
der er lidt yngre - Det man lærer af søskende,
kammerater,
og ind i mellem, de ældre generationer. Det er ikke industrielle
& kommercielt fremstillede produkter, eller færdigheder
undervist
i skole & institutioner. Det lever af sig selv, når
betingelserne
er til stede.
Mine kilder er bl.a. 3. & 4. Verdens kulturer, og vores egen fortid,
såvel som nutidige erfaringer inden for området. Jeg vil inddrage forskning & teoretisk viden i den
udstrækning
at det giver en nødvendig & øget forståelse af
emnet.
I undertitlen ”praktisk anvendelse”, er der en dobbelthed.
Jeg vil især koncentrere mig om legetøj, som har en
anvendelsesmulighed
– som kan noget (F.eks. ikke skalamodeller, der blåt fungere som
samler- eller udstillingsgenstande. Jeg vil også kun i få
og
særlige tilfælde gå ind i beskrivelser af dukker).
Det
skal kunne bruges til noget, også når det er færdig
fremstillet.
Det kan være legetøj der udfordre de grov- eller
finmotoriske
evner, eller som har en sjov eller fantasifuld mekanisk, visuel eller
auditiv
effekt.
Kort sagt, jeg vil afgrænse emnet til legetøj
der i fremstilling & brug stiller motoriske udfordringer.
Med den anden side af ”praktisk anvendelse” mener jeg, at
denne bog ikke kun skal være nogle teoretiske overvejelser
om emnet, men først og fremmest en hjælp til ”praktisk
anvendelse
af traditionelt legetøj – dvs. idekatalog, instruktioner i
fremstilling
& brug, værkstedstip & projektforslag.
Jeg vil heller ikke kunne undgå at komme ind
på
nogle af de overvejelser & faktorer, der har betydning for
anvendelsen
af traditionel legekultur i danske institutioner.
afs.
4
Metode
Min metode vil hovedsagelig tage udgangspunkt i min store
pædagogiske praksis, og flere års selvstudie og
informations-
& effekt-indsamling inden for området. Jeg vil benytte denne samling, men også sammenholde den med noget
der ellers er publiceret af populistisk såvel som faglig
karakter,
ud fra en kritisk vurdering af deres praktiske anvendelighed.
Hvad skal vi med håndens arbejde i en åndens verden
Hvorfor i det hele taget beskæftige sig med traditionel kultur i disse postmoderne tider, hvor elektronik & IT er inde i en rivende udvikling som ikke mindst involvere vores børn & unge ??? …Er det udtryk for en gammeldags maskinstormer-holdning ?
Først vil slå fast at denne bog IKKE er ment som en resultat af modstand eller fornægtelse af de nye opfindelser og deres muligheder. Jeg benytter det selv meget, også i samværet/-arbejdet med egne og andres børn.
Vi har en kultur hvor mere og mere tid går med udfoldelser der bygger på (med en frase) fremmedgørende aktiviteter. Der er i det moderne samfund, flere & flere distancerende hjælpemidler mellem personen / sanserne / fysikken og materialet / processen / modspilleren. – kommunikationen bliver, med et engelsk udtryk ”faceless” (uden øjen/krops-kontakt - mail, chat, mobil, television mm.) – Sanserne pakkes ind og omgivelsernes påvirkninger dulmes med heitek overlevelsesudstyr, airkonditionerede transportmidler, lufttætte huse og hvid støj. Hvad end denne udvikling er god eller dårlig, tror jeg at det håbløst at prøve at stemme imod. Det tror jeg nu heller ikke der er grund til. Vi har stadig et stort behov for at bruge alle vores kompetencer.
Samtidig med at informationsteknologien er nået ud til
almindelige mennesker, har modsat rettede tendenser med øget interesse
for, håndarbejde, genbrug, minimalisme og traditionelle kulturer
fra 3. Verdens-lande(udviklingslandene) og 4. Verdens-kulturer(stammesamfund)
haft en renæssance. (Som Karl Marx sagde, så indeholder en
hver kultur kimen til sin egen modsætning). Ikke kun som en
modkultur, men også fordi at folk stadig har et behov for at bruge
sig selv fysisk og være tæt på tingene, - materialerne,
processen, oplevelsen & personer - Vi vil gerne føle med alle
vores sanser, vi vil mærke alle vores muskler blive brugt – det giver
en eksistentiel selvtilfredsstillelse - som adspredelse fra
en fremmedgjort hverdag.
Der er efterhånden opstået en mindre ”Oplevelses-industri”,
der udnytter at vi stadig har et behov for ”totaloplevelser”, trods – eller
snarere, pga. – den meget specialiserede hverdag & arbejdsliv som de
fleste har, hvor kun dele af vores sanser & kompetencer benyttes.
Det ses bl.a. af de mange nye fart- & spændingsprægede
sportsgrene, kurser med alsidige kropslige & følelsesmæssige
udfordringer og div. oplevelses-ferier.
Erhvervslivet & den offentlige forvaltnings brug af
kreative & musiske instruktører ved kurser & foredrag (”kick-off”
- som det for tiden er moderne at kalde det), såvel som de berygtede
”Kanin-dræber-kurser”, er for mig et tegn på, at man også
blandt ”samfundets spidser” er begyndt at tage konsekvensen af den gamle
erkendelse om at vi mennesker har brug for at bruge flere sider af os selv,
end dagliglivet sædvanligvis kræver. Der er sundt for os, der
opstår en synergieffekt – Når vi er glade eller bliver
bekræftet i en situation udenfor det direkte produktive arbejde,
giver det en afsmittende effekt og det styrker generelt vores kompetencer,
og giver derved en større produktivitet i den sidste ende.
afs. 6
Fysisk aktivitet i en boglig verden
Vi mennesker stiller os ikke til tåls med
at undvære de traditionelle & mere fysiske udtryks- & aktivitetsformer.
Mennesker har stadig trang til at bruge flere facetter af sig selv. Først
Piaget og senere bl.a. Howard Gardner(1983) har beskrevet hvor vigtig
de sanse-motoriske udfoldelser er for børns udvikling.
H.Gardner mener at mennesket besidder 5 -7 intelligenser. Citat
fra kilde 11 side 26: ”Kropslig, rumlig, musisk, sproglig, logisk-matematisk
og så to til, som han kalder intelligenserne for det personlige indre
og intelligensen for den personlige omverden.”.
I bogen ”Musikalsk Odysse” & (den kortere & mere
praktisk anvendelige) ”Ki Yo Wah (af K & K Fredens, kilde 11) beskriver
Keld Fredens, hvor vigtigt det er for vores udvikling & personlighedsdannelse
at alle vores ”5 kompetencer” (som han benævner dem) bliver brugt
i et samspil. Han pointere at det er i samspil med vores sanser & omgivelser,
at vores personlighed dannes både socialt, psykisk & fysisk.
Det kan ikke gøres isoleret, med koncentreret træning af de
enkelte evner.
Musikpædagog Ole Hummelgaard beskriver behovet for
kreative aktiviteter i sin bog ”Fantasiens Pædagogik” (kilde nr.
12) som følgende (citat): "Det er... i høj grad
den voksnes ansvar, at der skabes udviklingsmuligheder, der tilgodeser
barnets forskellige fordringer til læring. Hvad jeg oftest kan savne
for vores dages børn og unge er det legende element... Det
er vigtigt for barnet, at oplevelsesrummet omkring læring indeholder
musiske, såvel som logiske udfordringer... Oplevelses rummet er den
del af den personlige udvikling, hvor barnet igennem oplevelser omkring
leg, musiske aktiviteter, faglig indlæring etc. udvikler viden og
bevidsthed om alle livets tilskikkelser.
... Det skal være en grundliggende tanke, at pædagoger
skal skabe basis for udvikling af unikke, søgende fabulerende, problembevidste,
individuelle, skabende mennesker. I barnets naturlige udvikling indgår
elementer af fantasi, intuition, sociale praktiske og kreative sammenhænge
som dele af problemløsninger.
Derfor er det naturligt, at både musik, dans,
drama, teater og billedfremstilling bliver en væsentlig del af børns
udvikling. Alting hænger sammen.”
Sidste afsnit kunne - helt uden at ændre på
citatets grundlæggende budskab - også gentages med
følgende
2 tilføjelser/ændringer (markeret med fed tekst):
a) ...billed- & legetøjs-fremstilling..., og
b) ... en væsentlig del af det pædagogiske arbejde.
Alting hænger sammen.”
- - - - - - - - -
Når målet for værkstedsprojektet så er
legetøj, for vi muligheder for udfordringer der appellerer til børn
og unge (ikke mindst, men ikke kun, dem der har ekstra behov for at bruge
sig selv fysisk). Legetøj i sig selv er et meget vigtigt værktøj,
når børn skal lærer verden og sig selv at kende. Natur-lovene,
materialer, mekaniske principper, social samspild og egne intellektuelle,
motoriske og fysiske grænser er altid blevet afprøvet gennem
legetøjet. (Det kan der læses meget mere om i kilde 5,6, 9
& 10)
Men her er det, jeg har set en klar fordel i at søge
ud i den praktiske verden efter inspiration. Det meste af vores moderne
legetøj er meget mere intellektuelt betonet, stillesiddende, med
få motoriske & fysiske udfoldelser, og når der skal væres
kreativ eller bygges noget, er det med præfabrikerede samlesæt
med store udfordringer til kombinationsevnen, men uden den så livsbekræftende
håndværksmæssige tilfredsstillelse der ligger i selv
at have formet et materiale.
- Bevares, jeg er ikke i tvivl om, at meget af det vores
børn foretager sig, med moderne legetøj, er vigtigt og givtigt
for deres udvikling, de kopierer jo i høj grad de voksnes verden
for at forberede sig på de kompetencer de ser er nødvendige.
Men samtidig har jeg ikke manglet oplevelser der bekræfter, at mange
af de motoriske & fysiske udfordringer, der er så rigeligt af
i brugen af legetøj fra bl.a. Den 3. og Den 4. verden, stadig appellerer
til moderne børn & unge. Især, men ikke kun, til
vores "vilde drenge" (-og piger).
Fordi jeg med tiden er stødt på flere og flere eksempler
på legetøj fra andre kontinenter, som tangerer, har delkomponenter
eller lige frem er identiske med konstruktioner, som jeg ellers betragtede
som afrikanske eller omvendt.
Derfor har jeg følt behov for en kort og dækkende fællesbetegnelse
for alt det legetøj, der laves i den folkelige kultur verden over.
Næst efter, og som en del af -"Afrikansk"
Legetøj, blev mine legetøjsaktiviteter annonceret som "Genbrugs"-legetøj.
Men det viser sig også at være en noget uklar og mangelfuld
fællesnævner.
8 b: Genbrugslegetøj
Menneskeheden har benyttet sig af genbrug så længe
der har været noget af genbruge. Fra naturfolks veludviklede evne
til at udnytte alle dele af jagtbyttet, til genbrug af sten &
bygnings-materialer fra tidligere kultures bygningsværker.
Man har naturligvis også før i tiden lavet legetøj
af genbrug her i Europa, vi kender jo: Tønde-båndet, Snurrebassen
(den roterende knap) og spil med hestesko & knogler.
Nogle historikere mener endda, at meget af det metal-håndværk, der før i tiden blev fremstillet i Europa, er udført i genbrugs-metal fra Romerrigets store produktion af våben, skjolde, rustninger, kedler og andet husgeråd. |
Det er kun her hos os, i vores industrialiserede tidsalder,
at hjemmelavet legetøj er blevet noget kuriøst, og genbrug
et selvstændigt (og trend`digt) begreb.
I resten af verden, ikke kun i Afrika, indgår genbrug
stadig i dag, som en ligeså selvfølgelig måde at skaffe
materialer på, som brugen af traditionelle naturressourcer.
Hvad end der skal bygges, laves husgeråd eller legetøj, så
indgår cykelslange, bildæk, konservesdåser, stof, ståltråd
på lige fod med skind, bast, bark, strå, bambus, ler og træ.
Selvfølgelig er nogle materialer bedre end andre til bestemte formål,
men i Den 3. Verden handler det ofte, om hvad der overhovedet kan skaffes,
det givende sted & tidspunkt - Det forhånden værende
søms princip. Derfor kan man også se det samme produkt
eller legetøjseffekt udført i forskellige materialer
- genbrug eller naturmaterialer.
Det medfører at det vi måske opfatter som
"Genbrugs-legetøj" ikke altid er lavet af genbrug, og omvendt.
Visse legetøjsudgave er så populære,
eller måske snarere - opdages af driftige folk, og sættes i
masseproduktion, sælges og endda eksporteres. Så bliver
det pludselig mere rentabelt at indkøbe nye materialer og præfabrikerede
delkomponenter, end det arbejdskrævende og ikke særligt forsyningssikre
genbrug.
Noget af de U-landsimporterede blik-"dåse"-biler
vi kender i DK, er rent faktisk lavet af de blikplader der skulle laves
til dåser, indkøbt fra konservesfabrikken, allerede påtrykt
forskellige fødevarer- og læskedrikke-navne, logo`er
og dekorationer.
Alligevel er legetøjet i sin grundform stadig den samme
som oprindeligt blev fremstillet af genbrugsmaterialer.
Derfor er betegnelsen "Genbrugs"-legetøj en ikke
særlig præcis og al for begrænsende betegnelse.
8 c: Håndlavet & hjemmelavet
legetøj
Begge disse betegnelser er på sin vis meget dækkende.
Men udover at de allerede er ladet af vores hjemlige traditioner (ex. legetøj
af tændstikæsker & mælkekartoner à la Jørgen
Clevin - som der i øvrigt ikke er noget galt med - det er blot noget
andet), vil betegnelserne også have svært ved at rumme en stor
gruppe legetøj, som snurretoppe, trælegetøj og andet
mere eller mindre erhvervs-mæssigt serieproducerede legetøj,
der laves af små familieproduktioner eller arbejdsfællesskaber
og sælges på markeder i Den 3. Verden og eksporteres til Vesten.
Som f.eks. de (ovenfor nævnte) blikbiler, de kendte ståltrådscykler
fra Vestafrika eller papmachè-dyr fra Asien, der er lavet
over forme, skabeloner eller lige frem standset ud. Det er stort
set kun dèt, vi her i vesten får at se.
Der er også en del legetøj som benytter sig af
halvfabrikata & genbrug, som ikke er 100 % håndlavede.
Men det er alligevel legetøj, som i mange tilfælde udspringer
af ideer, der oprindeligt har været fremstillet "hjemme" med håndkraft,
og som også kan være inspirerende for vores værksteds-
& legekultur, og som jeg derfor også medregner til traditionelt
legetøj.
Selv om legetøj rundt omkring på jorden, har stor variation
og lokale forskelle, er det slående hvor mange legetøjsudgaver,
effekter og grundlæggende mekaniske principper, der går igen
fra Kap Farvel til Kap Det Gode Hop, fra Jakata til Mexico City...
...Derfor er mine bestræbelser på at finde en betegnelse,
der dækker den skabende fantasi, som hænder & krop frembringer
med ting i legens tjeneste endt med -"Verdenslegetøj" med uddybningen
- Traditionel & folkelig - da jeg ikke har i sinde at gå i dybten
med legetøj, der i deres grundide og hele skabelsesproces er udtænkt
med kommercielle mål, storproduktion og hovedsagelig maskinel fremstilling
for øje, eller tilfældige hobbybogs-skribenters spontane ideer.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Gennemgang af de mest
Traditionelle kulturer (4.-verdens stammesamfund) har en rig
kultur med behændigheds legetøj, som styrker trafiksikkerheden,
hvor det gælder om at gribe eller ramme for at få en bestemt
effekt. Mange kender nok "bilboquet" el. "bilbocatch", hvor det gælder
om at gribe en ring, kugle el. klods med huller på en pind (omtalt
i ”Spil & Leg fra hele Verden”.side 252 - kilde nr. 13).
De nordamerikanske indianere har et legetøj, de
kalder "hoppende tudse" - En lille aflang rund "båd-formet"
klods, som kan hoppe, hvis den rammes med en lille pose/bold
(Se anvisninger afs. 17.10). Samme effekt kendes også
i Indien, hvor den indgår i en leg der minder om Rundbold.
Da forskellige jagt-former og fremstilling af våben, som
slangebøsse, stenslynger, boomeranger, og flitsbuer indgår
i mange børn i Den 3. Verdens arbejde (med at holde skadedyr væk
fra afgrøderne), er det også en vigtig del af deres leg, og
indgår derfor i denne kategori, lige som pile- & ringspil.
(Se anvisninger på fremstilling af”Rørslangebøsse”
afs. 17.12 og foto-serier
fra Tanzania).
9 c: Snurre- & spindeeffekter:
(Undergrupper af motorisk legetøj)
Snurretoppe og snurrebasser (Det med knappen man ved
hjælp af sytråd kan få til at spinde mellem fingrene
- omtalt i kilde 14 side 17) har flere beslægtede varianter af legetøj.
En gruppe legetøj som ofte er lavet på drejebænk eller
anden maskinel vis, men som jeg også har ser børn i Afrika
lave selv af små runde nødder(frugter) fra Kasawaplanten.
Her i vesten er det ikke svært at skaffe materialer
til div. snurreeffekter. Vi kan skaffe runde, låg, propper, skiver,
dåser efter behov. Den nemmeste at lave snurretoppe af, er
store træperler, med blomsterpinde som akse, spidset eller forsynet
med et rundt møbelsøm som omdrejningspunkt. Og den enkle
og fascinerende, såkaldte "tryllepropel" er heller ikke svær.
Den består af en liste, hvis ende er forsynet med en løstsiddende
propel, når listens ene kant, som er takket, stryges med en genstand
bringer vibrationerne propellen i rotation (Se
anvisninger afs. 17.17). Der kan laves snurretoppe med snor-optræk,
"hånd-yoyoer", og af træperler kan laves snurretoppe der slår
kolbøtter -"tippetopper", for de mere avancerede
(Se anvisninger afs. 17.18)..
9 d: "Trille-værk":
(Undergrupper af motorisk legetøj)
Køretøjer - biler, vogne, motorcykler mm. laves i
mange materialer, hvor af træ, ståltråd & blik er
de mest kendte. Men jeg har også set spændende køretøjer
af pap, naturgrene, bambus, majsblade, cykelslange og såler
fra badesandaler til at lave hjul af. Det er ikke altid det behøver
at ligne, bare det har hjul og kan kører. Mange af de andre funktioner,
som lygter, motor, førerhus og rat er ofte udtrykt ved symboler.
En stor særgruppe inden for traditionelt legetøj
er "trilleværk". De findes mangfoldige og fantasifulde variationer
med lange styrestænger eller træksnore og Div. mekaniske effekter.
Den simpleste grundform består af en akse med
to hjul forsynet med en lang styre-(skubbe)-stang (Styrestangen eller træksnoren
er lang nok, til at man kan gå el. løbe oprejst).
(Se også fotoserie
om forskellige trilleværk)
Hjulene kan være naturmaterialer (runde blomster-
eller frugt-stande), genbrugslåg, dåser, dele af batterier
eller formet af ståltråd. Denne grundform kan så udvides
ved at tilføje div. figure (dyr, mennesker, køretøjer)
og gøres mere livagtig, ved hjælp af forskellige mekaniske
effekter, og/eller lydeffekter, drevet af aksen eller hjulenes rotation.
- Eksempel på motercykel af blik og cykelslange - (Se anvisninger afs.
17.14).
Det mest kendte trilleværk, her i Vesten er nok
den lille træ-and, der når den skubbes med sin lange styrestang
klapre af sted med sine store, på hjulene løst monterede,
flade læder- el. gummi-fødder. Vi kender også en del
træk-legetøj (dyr el. køretøjer), som ved deres
ucentrerede hjul tilføres vippende eller vuggende bevægelser.
Der er efterhånden også mange danskere der kender de små
pedaltrampende "cykelmænd", lavet af ståltråd og stof,
fra Østafrika.
Variationsmulighederne er sikkert lige så mangfoldige som antallet
af mulige mekaniske udvekslingsprincipper: - Fugle/insekter der basker
med vingerne(med ståltråds-træk fra vinger til hjul)
- Folk der arbejder - Køretøjer & figure med skralde-,
klimte- & friktions-lydeffekt. - Snurrende propeller (kan nemt
laves af to dåser/bøtter, èn placeret med lodret akse
og vandret rotation, hvilende på èn vandret placeret, der
fungere som "tromle-hjul", det hele bygges over èt gennemgående
tykt stykke ståltråd, som også fungerer som akser og
styrestang) Flere af de omtalte udgaver er vist i fotoserie der er
vedlagt som bilag.
De simpleste udgaver kan laves af børn fra 5
år
|
9 e: Skalamodeller:
Denne gruppe adskiller sig, fra de ellers beslægtede
kategorier af legetøj Køretøjer, dukker..., Skibe...
& Flyvere..., ved ikke nødvendigvis at være fremstillet
med brug for øjne (et skib kan måske ikke sejle, en flyver
ikke flyve, en dukke ikke bevæge sig eller hjul ikke dreje rundt),
processen og den beståede udfordring ved at lave legetøjet
er bekræftelse nok. Derefter bliver det måske til udstillingsgenstande,
samleobjekter eller destrueret under omstændigheder der ligner krig
eller trafikuheld. Jeg har f.eks. flere gange set afrikanske børn
bruge flere dage på at lave noget, der måske kun holder en
eftermiddag.
Skalamodeller er virkelig udfordrende at lave, det
kræver visse håndværksmæssige færdigheder
og en portion perfektionisme.
I denne gruppe kan det nemt blive en uendelig opremsning,
(som i Jørn Martin Steenhold katagorisering af legetøj -
kilde nr. 5 & 6), da hver udgave er unik og inspirationskilderne er
uendelige, som virkeligheden omkring os. Som eksempler på ting
der også fremstilles med håndkraft i Den 3. Verden, kan man
nævne: Dukketøj, -huse og -inventar. Kunstfærdige kopier
af .
div. køretøjer (cykler, motorcykler, busser og div. bilmærker
lavet af ståltråd, blik, pap, bambus, bark el. blade).
Skibe & både og Flyvere & helikoptere.
Den eneste kategori hvor jeg ikke nævner nogle konkrete forslag, da der er rigelig inspiration omkring os i hverdagen, det er bare at gå igang. Mulighederne er uendelige det er materialerne næsten også. Så der er heller ikke én patentløsning eller nogen særlig anbefalelsesværdig fremgangsmåden. For unge fra lo år og voksne
|
9 g: Lydeffekter (ustemte):
Lydeffekter er et varieret og
taknemmeligt emne for værkstedsaktiviteter med børn. Om forældrene
og de efterfølgende pædagoger er enige med værkstedslæren,
er spørgsmålet. Børnene er enige, fordi
der er en klar effekt, som resultat på deres anstrengelser, og jeg
kan godt lide at lave lydeffekter med mindre børn, dels af samme
grund, men også fordi det både giver mulighed for at afprøve
mange forskellige materiale, såvel som grundlæggende arbejdsprocesser.
Nogle af de nemme lydeffekter, er svingeffekterne: Brummer("åndemaner"),
sving-harper og sving-fløjter (Se anvisningerne
- om svingfløjte
afs. 17.7). Der giver lyd, ligesom et riflet plastrør,
når det svinges rundt. Brummere kan laves af en lister med profil
som en lineal (snittet, høvlet eller filet), eller ved et afskære
det ène hjørne. Svingharper, laves af post-elastikker som
spændes ud over et kors af pinde, lister, ispinde el.lign. Svingfløjter,
kan laves af filmbøtter og små medicin-plast-bøtter,
hvori der er udskåret et hul på ca. ½ x 3 cm.,
på langs. Alle tre omtalte effekter forsynes med en sving-snor
af mellem 40 - 75 cm`s længde. Effekten forbedres mærkbart,
hvis snoren bindes på en lille pind, der fungere som håndtag
og armforlænger. En anden lille nem effekt er en "Kazoo" el. "Freddy-Fræk-fløjte"
(Se anvisninger afs. 17.4), som laves af et lille stykke el-rør
eller tyk tuchpen. Midt på røret laves et (stort) hul
til munden, den ene ende af røret er åben, den anden lukkes
med en membran (et "trommeskind" af et stykke fra en knitrende plastpose,
fæstnet med elastik eller cykelslange).
Andre nemme effekter er den Australske "didjeridoo" der kan
laves af PVC-rør, og en del rasle-effekter & perkussions (Se
ex. anvisninger afs. 17.5 & 17.6) - rangler, maracas, tamburin,
bjælder, hvor der kan findes mange sjove, og mere eller mindre
nemme, påfund verden over. Ikke mindst når det gælder
om, ideer til med vidt forskellige materialer & fremgangsmåder,
at nå frem til den samme effekt.
Kan laves af børn ned til 4 år
med voksenstøtte |
& svingfløjte. |
9 h: Instrumenter (evt.
med fastelagte toner):
”Saxofon” & ”Trompet” lavet af el-rør & engangs-plastflasker.
|
Der er kan også laves mange sjove instrumenter,
det er nødvendigvis ikke særligt svært, så længe
børnene ikke også forventer, at de selv kan lave stemte instrumenter,
som de kan spille melodier på. Det kræver præcision
og møjsommelighed. Hvis kammertonen ikke er så vigtig, har
denne gruppe spændende og håndgribelige projekter, også
for mindre børn.
Noget af det nemmeste at lave er trompeter / horn (Se anvisninger afs. 17.3). De laves af (sodavands)-plast-flasker, savet over til en tragt, forsynes med et langt f.eks. fleksrør eller el-rør, fæstnet med tape, som i den frie ende smeltes (NB: dampe kan være giftige) og formes til tragtform over en rund genstand, som et trompetmundstykke. |
En overtonefløjte kan laves af elektrikerrør
(Se anvisninger afs. 17.2) og det er et godt instrument for selv
små børn, da det er fhv. nemt at få en spændende
lyd frem. Det er heller ikke så svært at lave blad-blæsere
- klarinet, saxofon, skalmeje - (Se
anvisninger afs. 17.1) af el-rør, tuchpenne og div. tragte.
Brugte tuchpenne er i øvrigt udmærkede til fløjter
efter pile- & hyldefløjte-princippet.
Marimba og xylofoner er også en varieret type, hvor
der kan arbejdes med mange materialer & konstruktioner. At lave
trommer er sværere end de fleste tror. Det kræver mange kræfter
og stærke materialer at lave gode langtidsholdbare trommer.
Den bedste fremgangsmåde jeg kender, er den "metalringe-&-snore-opstramning"
der bruges til de Vestafrikanske "djember" & "doon-doon.
...For det er kun fantasien der sætter grænser
for hvad der kan laves
i et godt og velforsynet værksted...
afs. 10
Afrikansk & dansk børne-fantasi
Tid til fordybelse er der nok af i Afrika. Det er ikke altid det dyrt indkøbte legetøj (- hvilket er yderst sjældent - på landet) der bruges mest tid på. Disse drenge brugte det meste af en dag på at udforske dette dæk, suppleret m. div. pinde, og hvad det gav af muligheder. Det fine legetøj på billedet blev slæbt med (som en slags trofæ el. statussymbol), men jeg så det ikke blive brugt. |
Selv om det tanzanianske hjemmelavede legetøj f.eks. ”kun” er lavet pap, limet med naturlim (plantesaft) er det forbavsende holdbart og driftsikkert. |
Selv afrikanere kan blive forundret når de ser
en hel samling af traditionelt legetøj
- selv når det kommer fra deres eget område.
Uddybning og forklaring af
12 a: Navn på legetøjet:
Kært barn har mange navne. Det er ofte tilfældigheder der
bestemmer hvad vi kalder de enkelte legeeffekter - Navnene på legetøj
skifter al efter kultur, sted, tid og personlig indfaldsvinkel.
Jeg vil i mine instruktionstegninger kun betegne
& beskæftige mig med grundformen - variationsmulighederne
vil kun omtales sekundært.
…(Søg derfor under forskellige betegnelser, hvis du leder
efter noget bestemt).
12 d: Voksenstøtte:
Nå noget kan laves af børn med voksenstøtte, vil
det sige at de selv kan lave det meste af processen efter instruktion af
en voksen, eller af et ældre barn (som det oftest ville have været
i Den 3. Verden), men at der kan være enkelte processer, som barnet
ikke har kræfter, motorik til at udfører, eller som
der, af sikkerhedsgrunde, bør være voksen der udfører
(ex. brug af skarpe knive el. ild).
Ved en målrettet, men begrænset
indsats fra en voksen - plus en god forberedelse - er der faktisk mange
slags legetøj, der kan laves med børnehavebørn
12 i: Værktøj:
I mine anvisninger indgår en hel del værktøj, som
(al efter omstændighederne) godt kan undværes.
Meget af det viste legetøj, har jeg set børn
i Tanzania fremstille helt uden eller med et minimum af værktøj.
Som kniv benyttes ofte et skarpslebet stykke blik, med en bevikling
af snor, ledning eller cykelslange som håndtage. Huller i træ
brændes med en opvarmet cykel-eger. Som hammer bruges en sten,
der også bruges til at banke blik & ståltråd så
tyndt, at det kan knækkes. Blik bliver hugget ud, med et søm,
der bruges som en dorn – hul for hul med få millimeters mellemrum.
En noget så hjælpsom ting som en skruestik, kommer tanzaniske
børn ikke i nærheden af.
Men livet i Afrika & Den 3. Verden er anderledes end
i Danmark & den industrialiserede verden. I Den 3. Verden har
de bedre mulighed for at give en hånd med – Søskende, familie
& venner i mange alderstrin hjælper på kryds & tværs
med hinandens projekter. Alle generationerne lever tæt sammen det
meste af dagen, og har generelt set mere tid til det hele – også
til at lave legetøj, selvom det kræver mange hænder
i lang tid.
Det er ikke virkeligheden i den industrialiserede verden.
Den kendetegner sig ved lige de modsatte omstændigheder.
- Der er til daglig kun få ældre personer til at
tage sig af børnene. I institutionerne er det fhv. mange børn
til få voksne, og der er ikke stor kontakt på tværs af
årgangene – Det giver i sidste ende færre muligheder for opmærksomhed
& hjælp til det enkelte barn. Derfor vil det medføre alvorlige
ulykker, hvis ”Vestlige” børneinstitutioner uden videre overførte
afrikanske holdninger til hvad der er børnesikker legetøj
og værktøj.
Det medføre at skarpe genstande & ild
holdes borte fra børnene. - Der benyttes skruestik i stedet for
en ”ven til at holde”.- – Og hvis vestlige børn skal bygge,
bliver det med præfabrikeret LEGO el.lign., det giver ikke savsmuld
på gulvet & ømme fingre.
Der er, i Vesten, også kun ganske få personer
(forbilleder) som kan vise værktøj i brug, og ikke mange situationer
hvor børnene kan se & lære hvordan værktøj
bliver brugt – Forældre, lærer & pædagog benytter
sig af præfabrikat & smidvæk-kultur, og til daglig holdes
børnene væk fra håndværkere & manuelle arbejdspladser.
- Så, de fleste danske børn har ikke værkstedserfaring
(og for øvrigt heller ikke tålmodighed) nok til at lave legetøj
uden mange hjælpemidler.
... Derfor har jeg foreslået værktøj
som streng taget ikke er nødvendigt., men som kan være en
god hjælp, hvis man skal tage sig af mange børn på en
gang. For derved at gøre det nemmere af benytte forslagne til værkstedsaktiviteter
i danske institutioner.
En anden grund til, at der er
foreslået så meget værktøj, er at det derved gør
det muligt for selv små børn at være med. F.eks. kan
en fil, lave meget af det, som ellers laves med kniv; Hæklenåle
& nåle gør det nemmere at få snore gennem små
huller; Div. støtte-anordninger kan køre det muligt for selv
små børn at save & bore.
12 j: Grundregler ved værkstedsaktiviteter:
12 k: Farlige aktiviteter og
særlige sikkerhedshensyn:
Værkstedsaktiviteter er ifølge sagens natur
farlige - sav, kniv, hammer mfl. kan alle bruges til at lave store
ulykker. Men det er ting der er omkring os i vores hverdag og det
er ikke ved at blive isoleret fra det, at vi lærer at håndtere
det farlige. -”Det er kun ved at gå op til Helvedsgabet, at
man kan lærer, at tage sig i agt” - Som Ronja Røverdatter
fra Astrid Lindgrens roman af samme navn, kunne have sagt det. Hun
udtrykker det som alle børn instinktivt godt ved. Sådan
er det også med legetøj, der må gerne være lidt
spænding og udfordring. ”- Går det nu godt ? - Kan man
nu styre det ? …og så …Ohhh !!” når det så lykkedes.
Denne samling af forslag til legetøj man selv kan lave indeholder
også eksempler på ting, der , hvis nogle er uheldige, eller
det bliver brugt forkert uden omtanke og på forkerte steder,
godt kan forvolde skade. Mange af disse legeeffekter egner sig bedst
udendøre & til forhold med god plads, da mange af tingene medfører
bevægelse, fart, støj. Det er eksempler på, hvad
børn Jorden rundt synes er sejt. Noget af legetøjet
skal man også være sej for at lave og ikke mindst bruge rigtigt.
Derfor er det også bedst at mindre børn får hjælp
fra ældre personer – forældre, pædagoger eller ældre
(ansvarlige) søskende, og at man følger de anbefalinger af
aldersgrupper & evt. voksenstøtte, der er angivet under de enkelte
beskrivelser.
(Læs også Bemærkninger ang. børn &
våben i afs. 17.12 )
- OBS -
|
afs.
13
Motivation af børn & unge:
Når man som medarbejder gerne vil begynde
værkstedsaktiviteter,
kan man måske synes det er svært at finde en indfalds
vinkel
som vil motivere bredest muligt blandt børnene. Det er nu ikke
sikkert
at det lige her og nu er alle i en børnegruppe der vil have
behov
for værkstedsaktiviteter. Men det skal jo heller ikke ende
med, at det kun er ”Svend & Karl-Oskar på 5 ½, der
altid
bare vil lave deres træskibe, og så lille Per, der kan
bruge
en hel dag på stå at save i en klods”. - Eller
hvorfor
ikke, det kan måske ende med en succesoplevelse, de tre drenge
vil
bærer med sig resten af deres liv. Men jeg ved at det også kan lade sig gøre med en langt større effekt, og at det slet ikke behøver være et problem at gøre danske børn interesseret i legetøj de selv kan være med til at lave. Men det er min erfaring (fra både institutions- & freelancearbejde) at det i institutioner og med ældre børn, godt kan betale sig at gå lidt taktisk til værks. Det er vigtigt med bredde, helhed & sammenhæng. Der skal så mange som mulige processer, kompetencer og intelligenser med. |
Ved at have en bred indfaldsvinkel |
Men for mange løsrevne
input & aktiviteter,
på
den voksnes ”komando”, som ikke tangere noget børnene kender
eller
kan leve sig ind i, er ikke motiverende - ”Nu skal Per, Susanne
&
Henrik med Svend-Ole over i værkstedet, og lave en afrikansk
ståltrådscykel
eller en bold fra bedstemors tid” - Se det går jo
ikke.
”Hvorfor skal vi nu det, vi vil meget hellere ...!” - vil
børnene
sige. Det vil måske virke i nogle tilfælde men ikke i
alle.
Så er det den voksne & ikke børnene der har et problem
Jeg vil anbefale at man starter værkstedsprojekter
med nogle særlige begivenheder eller emner. Det kan
være
”Legedage” man kan tage på museer og besøge særlige
legepladser eller steder med relation til et bestemt emne (gml. dage,
Afrika,
indianere, genbrug, instrumenter & lyd eller ”bare”
legetøj);
Man kan skaffe bøger, film & musik om emnet; lave dramatik,
udklædning eller dans relateret til emnet. Legetøjs-
& værkstedsaktiviteter kan så indgå som en
naturlig
del at dette emne, som det også gør i det samfund hvor
inspirationen
kommer fra.
Børnenes leg i Den 3. Verden (hvor traditionelt
legetøj
stadig bruges) indgår som en del af deres hverdag, materialer,
arbejds-
& værkstedsprocesser er et produkt af deres
virkelighed.
For børn i Tanzania er det f.eks. naturligt at lege med
våben.
Fordi en del af deres arbejdsopgaver er, at holde fugle væk fra
afgrøderne
- det gør de med slangebøsser & stenslynger.
Når
sådanne
baggrundshistorier følger med, er der større chance for
en
positiv reaktion, hvis man f.eks. i en dansk skoleklasse,
foreslår
at der skal laves slangebøsser, og at man, vel at mærke,
derefter
også kunne tilbyde at de kunne skyde med dem. Så det
også
får en plads i de danske børns verden.
Jeg har lavet en del
projekter hvori jeg har inddraget
traditionelt legetøj, som har fået en overvældende
modtagelse,
som viser mig at det trods svære ods også kan anvendes i
DK.
Jeg ved at det ikke er noget alle sådan bare lige
kan udføre i deres pædagogiske arbejde - bl.a. fordi det
bygger
på en meget stor samling legetøj & foto, som jeg flere
gange har været i Østafrika for at indsamle - og fordi det
er essensen af mange års arbejde med kulturformidling,
selvstudier
og egne hobbyprægede interesser indenfor emnet. Det må
også
lige pointere at der til nogle af arrangementerne har stået et
helt
team bag, jeg har blot været projektmager, og har så haft
kollegaer
& hjælpere med ved udførelsen. Jeg har lavet store
spektakulære
oplevelsesrum som f.eks. en AFRIKANSK STRÅHYTTE med
udstilling,
legetøjsværksted, legehjørne, fortælling
&
dans fra Afrika, bl.a. for Forum, Images of Africa, foreninger &
sommerlejre
med tusindvis af børn. Men jeg har også lavet projekter i
børneinstitutioner med traditionelt legetøj &
værkstedsaktiviteter,
både som freelance igangsætter her & der, og fast i
samme
institution gennem en årrække.
Der har jeg både væretaget et fast ugentligt
værkstedstilbud,
og jeg har brugt traditionelt legetøj i forbindelse med flere
temaaktiviteter.
Og det har aldrig, i nogen af de omtalte projekter, været et problem at gøre børn & unge interesserede ...når de først har fået en fyldestgørende præsentation af mulighederne. Og det er ofte her den hænger, hvis det ikke "funker" - At børnene ikke ved det foregår, eller at der ikke får en engageret introduktion eller varieret udvalg af aktivitetsmuligheder. Jeg ved lægger bilag med fotoserier, nogle
projektbeskrivelser
& udtalelser, da nogen måske kan blive inspireret (til at
bruge
egne erfaringer til lignende projekter) og for at dokumentere at det
hele
ikke bare er ren retorik. |
Et telt med værktøj, materialer, farver,
|
Andre opgaver gik ud på at gruppen (under
forudgående
træning) stillede op med den bedste på holdet (hvem kunne
trutte
højest i et hjemmelavet horn, eller få et trillebånd
til at løbe længst). En samlet opgave for hele holdet
kunne
være - Hvilket hold kan holde flest (hjemmelavede snurretoppe i
gang
samtidig... osv.
Jeg er selv blevet meget overrasket over hvor meget
selv fhv. store unge og små børn (& voksne) sammen gik
op i legetøjet med stor engagement.
afs. 15 Forslag til temaoverskrifter for
legetøjs-
& værkstedsprojekter: Alt i alt har jeg benyttet min samling af traditionel legetøj under følgende forskellige temaoverskrifter & indfaldsvinkler:
(Se også vedlagte bilag m. materiale om nogle af de omtalte projekter) |
Nogen gange er det rart at |
afs. 16
Litteratur om traditionelt legetøj:
Jeg har studeret en del bøger med det formål at
finde gode værkstedsforslag med traditionelt legetøj som kan
bruges i pædagogisk arbejde i børneinstitutioner & skole.
Det er faktisk ikke så lidt der er skrevet, hvis emnet bredes ud
til at omhandle legetøj generelt set. Eller hvis det handler om
almindelig hobbybetonet værkstedsaktiviteter er udvalget lige frem
enormt. Men hvis emnet indskrænket til traditionelt folkeligt - ikke
kommercielt legetøj, skrumper det meget ind. Og når der også
skal tages højde for aldersgruppens formåen, mulighederne
i de institutionelle & økonomiske rammer og børnenes
motivation, så er der oftest kun et par ideer i hver bog der er praktisk
anvendelige i den konkrete virkelighed, selv om at de ellers kan være
gode & inspirerende bøger. Der bliver især i
teoretiske bøger skrevet en del, om hvad der er godt for børnene
& hvorfor. - Men jeg synes at hele aspektet ved at fremskaffelse af
materiale, fremstille det, og det deraf følgende samspil med omgivelserne
er ikke er særlig godt beskrevet. Generelt kan der skrives meget
om hvor kreative børn kan være med en pind, men det er der
ingen grund til at skrive om. Dét er de jo netop bedre til end
os voksne. Jeg har erfaret at børnene selv er utroligt gode
til at opsøge deres behov, hvis de ellers får muligheden -
og det er oftest den mest problematiske del. De er lige sådan forbavsende
gode til at se hvad de magter, hvis de ellers får lov. Derfor er
det bedste de voksne kan gøre, at vise børnene nogle forbilleder,
derefter ”slippe dem løs”, og så følge børnenes
snor og at forsøge støtte dem med engagement.
Følgende er på ingen måder et forsøg
på at lave en generel anmeldelse af de nævnte bøgers
kvalitet.
Kun at give dem et par ord med på vejen, specifikt med hensyn
til deres anvendelighed
som inspiration til værksteds- og legeaktiviteter.
Afs. 17 - Instruktionstegninger
Foreløbig er kun følgende beskrivelser
tilgængelig:
SE TILGÆNGELIGE LINKS I INDHOLDSFORTEGNELSEN ØVERST
Afs. 18
KONKLUSION
af Speciale om Traditionelt Legetøj
Når jeg ser på de muligheder der er for at
opsøge viden og ideer til hvordan man bruger traditionel legetøj,
ikke mindst i det pædagogiske arbejde, kan jeg godt se en af
grundende til at det ikke benyttes så meget. Der er mange generelle,
nostalgiske og teoretiske betragtninger om legekultur & legetøj,
men de når ikke langt ud af studere-kammeret, når det gælder
praktiske råd.
Men jeg har forsøgt at vise at der i den folkelige
traditionelle kultur - almindelige menneskers ustoppelige kreativitet -
der er en masse erfaringer som virkelig ”holder" - i flere betydninger.
Man har gennem generationer lavet ting af hvad der nu var for hånden,
også legetøj. Og de bedste ideer er gået videre
til de yngre søskende & næste generationer. Det er
dér børnenes virkelige ”leg & læring” foregår
- ”livets læring”. Det er i konstruktionen af legeredskaber &
"Storm-P-maskiner", at de lærer om materialer & teknikker; - det er omkring de
små lege & spil, i gården, på vejen, at de lærer de sociale regler; - det er i
konkurrence & udfordrings-lyst sammen med kammeraterne, at de udvikler
deres fysik & motorik; - det er i sanglege & remser der
eksperimenteres med
musikken & rytmen. - Det er i legen at de udforsker
materialet, naturen, rummet, samfundet, verdens muligheder - Det er i legens
værksted at fantasi & praksis mødes, hvorved store dele af
deres personlighed dannes.
Men nu om dage er, meget tæt på, 100
% af den tid børnene før havde i deres egne rum, flyttet
ind i institutioner, med faste skemaer, millimeter-demokrati, voksen-overvågning
og værst af alt - Vores "ALDERS-APARTHEIT". Vi holder de forskellige aldersgrupper adskilt.
Derved overskærer vi den traditionelle (børne)kulturs livline -
legene bliver nu i langt mindre grad givet videre til de yngre generationer.
Det ved alle pædagoger.
Men jeg synes ikke samfundet generelt tænker særlig meget over,
hvor stor ansvar der i den forbindelse ligger på pædagogen. Det bliver al
for ofte gjort til et spørgsmål om sikkerhed & omsorg, og så smider man
det, der skulle gøre børnene stærke, ud med badevandet. I stedet for at give
børnene nogle oplevelser pakker man dem ind. Oplevelser vil sandsynligvis
giver de små nogle flere skrammer i begyndelsen, men det
giver
med sikkerhed nogle mere robuste & selvbevidste liv som voksen.
”Men
det er da mere besværligt & risikabelt, hvis børnene
må
have skarpe genstande, farve, sod & skidt der sviner” - og hvis
børnene
så også skal blandes sammen, store & små,
så
bliver det for svært at styre - behandles forskelligt, men
alligevel
samlet - det kan en institution ikke finde ud af.
- Men det kan ”Livsverdnen”. I den ”virkelige”
verden er (var) generationerne blandet. Forskellige art & niveauer
af kompetencer er vævet sammen, med mulighed for alternative kombinationer
og tilpasninger til nye forhold. Institutionerne er en del af det
Jürgen Habermas kalder ”Systemverden”, som lider af det Max
Weber betegner som "Modernitetens Jernbur...”, bemandet af ”Specialister
uden ånd...”.
Det er ikke fordi at institutionspersonale er dårligere
end andre mennesker, men det er mange personer / roller / miljøer
/ spilleregler / stemninger / kompetencer de skal erstatte. Noget som børn
i tidligere tider fik fra søsken, kammerater, en større mere
nærværende familie, lokalmiljøet & dets erhverv,
natur eller gadeliv. Alt det magter èn ”pæda-nok-så-go”
ikke over for næsten tyve unger. Ressourcerne er for små
& rammerne for stive.
Derfor, bl.a., er de traditionelle lege & legetøj
på vej ud - selv om børnene kan lide det.
Jeg tror godt at vi kan leve med at børnene ikke
længere leger med snurrebasser eller løber trillebånd,
men hvad er det for andre kompetencer, som de pga. institutionskulturen heller ikke
kan give videre til yngre generationer ?
Al for meget pædagogisk korrekt kreativ legetøjskultur,
lider af den samme forfejlet tro - som de ”Frøbelske billeder” er
udtryk for - at velmenende intellektuel & institutionel virksomhed
kunne konstruere rammer, der giver børn sande kreative udfoldelsesmuligheder.
Den virkelige lærerende leg, kreativitet
& udvikling den foregår altid i samspil med omverden, og der
køres virkelig ”i modvind & op af bakke”, hvis livsverdens kvaliteter
skal ind i institutionerne. Det er derfor pædagogens opgave også
at få institutionen ud i verden og inspireres deraf.
1. ”Musical Instrument of the World” - En encyclopedi fra Diagram Group, på dansk fra Chr. Erichsens Forlag 1980.
2. ”Det legede vi med...” Red. J. Sigsgaard & I. Varnild - Nyt Nordisk Forlag, Arnold Busk (82).
3. ”Lydværkstedet : musik og rytme med selvskabte instrumenter” af Henning Lyhne, Ole Nordstrøm, Bror Westman ; fotos: Henning Lyhne m. fl. ; tegninger af forfatteren. - Kbh. Høst, 1979.
4. - Finn Strubsgaard - Konsulent, lydkunstner og instrumentmager, der har sit eget lille firma: LYD & LEG - Skippershovedvej 10 Glesborg 8585. tlf: 86 38 13 59 - http://home7.inet.tele.dk/finnstub
5. ”Legetøjsudvikling - om legetøjets udviklingshistorie ” af Jørn Martin Steenhold, Semi-forlaget 1990.
6. ”Legetøj som klær legen - om legetøjsleg mellem børn og voksne” af Jørn Martin Steenhold, Semi-forlaget 1993.
7. ”The Big Book of Indians” af Sydney E. Fletcher, Grosset & Dunlap 1950.
8. ”De Stakkels Drenge” af prof. Gidion Slotnik.
9. ”Det Legende Spil” af Jørn Martin Stenholdt, Semiforlaget 1993.
10. ”Leg og Legetøj - teorier om leg, valg af legetøj ...” af Jeanne Bandet & Réjane Sarazanas, Borgen 1974.
11. "Ki Yo Wah" (93) af Kirsten & Kjeld Fredens (Dansk Sang 1993).
12. ”Fantasiens Pædagogik” af Ole Hummelgaard (udkommet 2000).
13. ”Spil & Leg fra hele Verden” oversat af Mogens Cohrt for Lademan 1976.
14. ”Afrikansk legetøj som du selv kan bygge” af P. Høvring, T. Christensen & K. Nørgård, Folkekirkens Nødhjælp 1990.
15. Foto: Billederne fra Afrika & studiefoto af legetøj er alle taget af Anders Shagembe Jørgensen bl.a. på studierejser i Østafrika 1987, 95 & 96. Billeder fra DK af værkstedsaktiviteter, børn & hjemmelavet legetøj er hovedsagelig taget af Bjørn Jensen, nogle få er blevet mig givet af unavngivne forældre og publikum.
16. Tegninger & grafik er - hvor intet andet er angivet - alle lavet af Anders Shagembe Jørgensen.
17. ”Alverdens ting - idebog for store og små” - MS &
Folkekirkens Nødhjælp, 1991.
|
|
|
|