Genbrugslegetøj
?
Hjemmelavet legetøj ?
Afrikansk legetøj ?
Asiatisk legetøj ?
Gammeldags Legetøj ?
I en tid
med en rivende teknologisk
udvikling
og en omfattende underholdnings- & legetøjs-industri, skulle
man tro at hjemmelavet håndværk og genbrugslegetøj,
har
det svært. Det er nu ikke mine erfaringer. Mennesker
har stadig trang til at bruge flere facetter af sig selv. Som Karl Marx
sagde, så indeholder en hver kultur kimen til sin egen
modsætning.
Samtidig med at informationsteknologien er nået ud til
almindelige
mennesker, har modsat rettede tendenser med øget interesse for,
håndarbejde, genbrug, minimalisme og traditionelle kulturer fra
3.
Verdens-lande(udviklingslandene) og 4. Verdens-kulturer(stammesamfund)
haft en renæssance. Ikke kun som en modkultur, men
også
fordi at folk stadig har et behov for at bruge sig selv fysisk og
være
tæt på tingene, - materialerne, processen, oplevelsen &
personer - som adspredelse fra en fremmedgjort hverdag.
Det oplever jeg også hos
børnene
& de unge, bl.a. ved den store interesse, som jeg har set i
mit
arbejde med åbne værkstedstilbud ved festivaler, messer og
projekter med hjemmelavet legetøj i skoler &
institutioner.
At de unge nu om dage har lært at magte PC`er, internet,
computerspil
o.lign. betyder ikke, at de ikke ser en udfordring i også at
kunne
nå et mål, ved hjælp at finger-færdighed,
præcision,
fantasi og konstruktionsevner, snarere tvært imod.
Jeg har også set stor ildhu og
koncentration
hos børn & unge, som af deres overraskede pædagoger
eller
lærere, ellers beskrives som uengageret og måske endda
destruktive
i skolen/institutionens hverdag. Det får mig hver gang til
at
tænke på en BZ-grafitti fra 80`ernes København.
"Når man ikke får lov til at elske
og skabe, opstår trangen til at ødelægge og hade"
Børn hvis evner
og motivation (hvad end de
så
er har for lidt, for mange eller de "forkerte") der ikke er plads til i
en boglig skole & institutioner med begrænsede fysiske
rammer,
har lettere ved at finde en plads, en udfordring, i det varierede
miljø
som et værkstedsprojekt kan være. Jo flere forskellige
materialer,
jo flere forskellige processer & udfordringer. I arbejde med
genbrugsmaterialer er der mulighed for yderlige udfordringer &
inspiration:
Indsamling af materialer - Forberedelse og klargøring af
materialerne
- Erstatningsmaterialer eller uforudsete variationer i materialernes
beskaffenhed
kræver måske andre konstruktioner og fremgangsmåder,
som stiller krav til fantasien - Ofte kommer børnenes
ideerne
ud af materialet, fordi "det ligner" et eller andet "der skal bare
lige...".
Når
målet for
værkstedsprojektet
så er legetøj, for vi endnu flere muligheder for
udfordringer
der appellerer til børn og unge (der har behov for at bruge sig
selv).
Legetøj i sig selv er jo et meget vigtigt værktøj,
når børn skal lære verden og sig selv at
kende.
Naturlovene, materialer, mekaniske principper, social samspil og egne
intellektuelle, motoriske og fysiske grænser er altid blevet
afprøvet
gennem legetøjet.
Og så er der jo forvandlingens magi ved genbrug,
som fascinerer
både
børn & voksne, når kendte produkter & materialer bruges i andre
sammenhænge - som når konservesdåsen med suppe bliver til en bil, sandal-sålen
bliver til et bildæk, og plastikbøtten kan laves til en fløjte.
Men her er det, jeg har set en klar fordel
i at søge ud i verden efter inspiration. Det meste af vores
moderne
legetøj er meget mere intellektuelt betonet, stillesiddende, med
få motoriske & fysiske udfoldelser, og når der skal
væres
kreativ eller bygges noget, er det med præfabrikerede samlesæt
med
store udfordringer til kombinationsevnen, men uden den så
livsbekræftende
håndværksmæssige tilfredsstillelse.
Bevares,
jeg er ikke i tvivl om, at meget af det vores børn foretager sig
er vigtigt og givtigt for deres udvikling, de kopierer jo i høj
grad de voksnes verden. Men samtidig har jeg ikke manglet oplevelser,
der bekræfter at mange af de motoriske & fysiske udfordringer,
der er så rigeligt af i brugen af legetøj fra bl.a. Den 3.
og Den 4. verden, stadig appellerer til moderne børn & unge. Især, men
ikke kun, til vores "vilde drenge- og piger".
"Afrikansk" legetøj
I begyndelsen
var
fællesnævneren
- overskriften - for værkstedsarrangementer som jeg afholdte: "Afrikansk
legetøj",
"Genbrugs-legetøj" eller "Legetøj-fra-Den-3.-Verden". Med
tiden blev det også til projekter om "Legetøj fra
Muslimske
Lande", "Indiansk Legetøj" eller "Gammeldags legetøj".
Men
efterhånden som jeg har fordybet
mig i emnerne, er jeg blevet mere bevidst om, hvor svært det er
at
afgrænse de forskellige emner og give en klar oprindelse
på
bestemte legetøjs-effekter og kalde dem "Afrikansk", "Asiatisk"
eller "Indianske" mm.. Fordi jeg med tiden er stødt
på
flere og flere eksempler på legetøj fra andre kontinenter,
som tangerer, har delkomponenter eller lige frem er identiske med
konstruktioner,
som jeg ellers betragtede som afrikanske eller omvendt.
Derfor har
jeg følt behov for en
kort og dækkende fællesbetegnelse for alt det
legetøj,
der laves i den folkelige kultur verden over.
Næst
efter, og som en del af
-"Afrikansk" Legetøj, blev begrebet "Genbrugs"-legetøj
mere
tydeligt. Men det viser sig også at være en noget uklar og
mangelfuld fællesnævner.
Genbrug
Menneskeheden har benyttet sig af
genbrug
så længe der har været noget af genbruge.
Fra naturfolks veludviklede evne til at udnytte alle
dele af jagtbyttet, til genbrug af sten & bygnings-materialer
fra tidligere bygningsværker. Nogle historikere mener endda, at
meget
af det metalhåndværk, der før i tiden blev
fremstillet
i Europa, er udført i genbrugsmetal fra Romerrigets store
produktion
af våben, skjolde, rustninger, kedler og andet
husgeråd.
Der findes jo også det gamle
erhverv
- Kedelflikker (som har sig en nutidige kollega i den afrikanske
gadehandler,
der sælger håndlavede olielamper, øser, tragte o.a.
køkkengrej loddet sammen af blik fra konservesdåser).
Man har naturligvis også før
i tiden lavet legetøj af genbrug her i Europa, vi kender jo:
Tønde-båndet,
Snurrebassen (den roterende knap) og spil med hestesko & knogler.
Det er kun
her hos os, i vores
industrialiserede
tidsalder, at hjemmelavet legetøj er blevet noget
kuriøst,
og genbrug et selvstændigt (og trend`digt) begreb.
I resten af
verden, ikke kun i Afrika,
indgår
genbrug stadig i dag, som en ligeså selvfølgelig måde
at skaffe materialer på, som brugen af traditionelle
naturressourcer.
Hvad end der skal bygges, laves husgeråd eller legetøj,
så
indgår cykelslange, bildæk, konservesdåser, stof,
ståltråd
på lige fod med skind, bast, bark, strå, bambus, ler og
træ.
Selvfølgelig er nogle materialer bedre end andre til bestemte
formål,
men i Den 3. Verden handler det ofte, om hvad der overhovedet kan
skaffes,
det givende sted & tidspunkt - Det forhånden
værende
søms princip. Derfor kan man også se det samme
produkt
eller legetøjseffekt udført i forskellige
materialer
- Genbrug eller naturmaterialer.
Det medfører at det vi måske
opfatter som "Genbrugs-legetøj" ikke altid er lavet af genbrug,
og omvendt.
Visse legetøjsudgave er så
populære, eller måske snarere - opdages af driftige folk,
og
sættes i masseproduktion, sælges og endda
eksporteres.
Så bliver det pludslig mere rentabelt at indkøbe nye
materialer
og præfabrikerede delkomponenter, end det arbejdskrævende og ikke
særligt forsynings-sikre genbrug.
Noget af de U-landsimporterede
blik-"dåse"-biler
vi kender i DK, er rent faktisk lavet af de blikplader ,der skulle laves
til dåser, indkøbt fra konservesfabrikken, allerede
påtrykt
forskellige fødevarer- og læskedrikke-navne, logo`er
og dekorationer (*se fodnote 1).
Alligevel er legetøjet i sin grundform
stadig den samme som oprindeligt blev fremstillet af genbrugsmaterialer.
Derfor er betegnelsen
"Genbrugs"-legetøj
en ikke særlig præcis og al for begrænsende
betegnelse.
"håndlavet/hjemmelavet" legetøj
Begge disse betegnelser er på sin vis meget dækkende. Men udover at de allerede er ladet af vores hjemlige traditioner, vil betegnelserne også have svært ved at rumme en stor gruppe legetøj, som snurretoppe, trælegetøj og andet erhvervsmæssigt serieproducerede legetøj som sælges på markeder i Den 3. Verden og eksporteres til Vesten. Som f.eks. de (ovenfor nævnte) blikbiler, de kendte ståltrådscykler fra Vestafrika eller papmachè-dyr fra Asien, der er lavet over forme, skabeloner eller lige frem standset ud. Det er stort set kun dèt, vi her i vesten får at se. Men det er alligevel legetøj, der også kan være inspirerende for vores værksteds- & legekultur, og som i mange tilfælde udspringer af ideer, der oprindeligt har været fremstillet "hjemme"og med håndkraft.
Kald det - VERDENSLEGETØJ -
Selv om
legetøj rundt omkring
på
jorden, har stor variation og lokale forskelle, er det slående
hvor
mange legetøjsudgaver, effekter og grundlæggende mekaniske
principper, der går igen fra Kap Farvel til Kap Det Gode
Hop,
fra Jakarta til Mexico City...
...Derfor er mine bestræbelser på at finde
en betegnelse, der dækker den skabende fantasi, som hænder
& krop frembringer (og har frembragt) med ting i legens tjeneste
endt
med -"Verdenslegetøj".
Evt. med uddybningen - Folkelig & traditionel
- da jeg ikke har i sinde at gå i dybden med legetøj, der
i deres grundide og hele skabelsesproces er udtænkt med
kommercielle
mål, storproduktion og hovedsagelig maskinel fremstilling for
øje.
Men hvad er verdenslegetøj så
? Ofte bliver jeg naturligvis bedt om en beskrivelse, skriftlig
!
Men det er ikke så nemt, da samme legetøj kan have
forskellige
lokale navne, som tilmed kan være umulige at oversætte. Og
i mit eget arbejde med at indsamle effekter og ideer, har jeg behov for
registrering og kategorisering. Men hvis tingene har forskellige
navne er det f.eks. umuligt at inddele det i alfabetisk
rækkefølge.
Det er problemstillinger som minder om det man kender fra
folkemindeforskningen,
der har arbejdet med kortlægningen af folkeeventyrene. De
traditionelle
fortællinger er i deres grundlæggende form bygget over
elementer,
der kan genfindes på tværs af grænser i både
tid
og rum. De samme fortællinger findes i utallige variationer med
forskellige
titler, personer og oprindelse. Derfor har finnen Antti Aarne og
senere amerikaneren Stith Thompson udarbejdet et typeregister (bl.a.
på
grundlag af Gruntvigs arbejde), hvor fortællingerne
bliver inddelt i hoved- & under-grupper ud fra deres centrale
handling,
opbygning eller funktion, i stedet for efter titel, oprindelses sted
eller
hovedpersoner.
De samme principper bør også
lægges til grund for verdenslegetøjet.
I stedet
for at betegne legetøj,
efter
findested, materiale eller produktionsform har jeg kategoriseret
legetøjet
efter deres grundlæggende ide, dvs. mekaniske principper,
konstruktion
og anvendelsesformer.
Jeg har inddelt det i nogle hovedgrupper
med forskellige grader af undergrupper. Der vil
selvfølgelig
være variationer, grænsetilfælde, undergrupper og
fællestræk,
der til tider kan skabe tvivl om den rigtige placering, men det er en
uadskillelig
del af beskæftigelser med livets mangfoldigheder, som i det
enkelte
tilfælde må hvile på en vurdering (og evt.
markeres
med henvisninger).
Jeg vil her kun gennemgå
hovedgrupperne
(-kategorierne) med generelle beskrivelser og nogle eksempler,
med
vægt på dem der er egnede og inspirerende i det
pædagogiske
arbejde.
Motorisk
legetøj:
Rundt omkring i verden findes der en en
rig legekultur der udfordre og træner både
fin- & grov-motorikken. En meget varieret
gruppe,
hvor eneste fællestræk er at bevægelse er vigtigr ved
brugen af legetøjet - At løbe, at styre, at
balancere,
ramme eller gribe. En kategori for "Rigtige Dreng".
Det er bl.a. gammelkendt legetøj
som kæphest og beslægtede senere omtalte "trilleværk"
(som er en lang styrestang med et hjulsæt evt. tilkoblet
forskellige
mekaniske effekter). Trillebånd kan bruges på flere
forskellige
måder, der alle stiller store motoriske el. fysiske udfordringer.
Traditionelle kulturer (4.-verdens
stammesamfund)
har en rig kultur med behændigheds legetøj, som styrker
træfsikkerheden,
hvor det gælder om at gribe eller ramme for at få en
bestemt
effekt. Mange kender nok "bilboquet" el. "bilbocatch", hvor det
gælder
om at gribe en ring, kugle el. klods med huller på en pind. De
nordamerikanske
indianere har et legetøj, de kalder "hoppende tudse" - En
lille
aflang rund "båd-formet" klods, som kan hoppe, hvis den rammes
med
en lille pose/bold. Samme effekt kendes også i Indien, hvor den
indgår
i en leg der minder om Rundbold. Da leg med forskellige
jagt-former
og fremstilling af våben, som slangebøsse, stenslynger,
boomeranger,
og flitsbuer også er en vigtig del af deres leg, indgår det
i denne gruppe, lige som pile- & ringspil.
Denne gruppe indeholder også div.
jongløreffekter og burde egentlig også indeholde bolde, men de
har
pga. deres mængde fået deres egen kategori.
(Legetøjet kan bruges af børn ned til 3
- 4 år og laves af børn fra 6 og op efter).
Bold-leg &
spil:
Bolde i mangfoldige udgaver og materialer til utallige
spil & lege. Et emne der kan skrives, og allerede er skrevet mange
bøger om.
Generelt er det mine erfaringer at det er
svært at lave gode bolde med små børn. Det
kræver
for meget præcision og udholdenhed, for at få den symmetrisk
og stærk.
Man skal op i den ældste halvdel af
skolebørnene, men så kan der også laves
spændende
holdbare (og spændstigt hoppende) bolde af knytning,
hækling
eller patchwork og med fyld af plast/stof/bast/skum mm., flettet af
bambus
(peddigrør) eller af stramt oprullet cykelslange.
Af bolde der er nemmere at lave med yngre
børn, kan nævnes kviltede filtbolde, bolde af
sammenkrøllede
plastposer, hvor sidste pose forsegles med en smeltet lukning (NB:
dampe
kan være giftige). Det er nemmere at lave bolde der ikke
skal
kunne hoppe, men som kan være gode at gribe. Vi kender de
gamle
"Jonglør-ærteposer", lige så gode "gribebolde"
kan man lave ved med en tragt, at fylde ris på små runde
balloner.
I gruppe med bolde regner jeg også
fjerbolde m. ketsjer, og puk & ishockey, og spilformer som kroket,
kegler
og kuglespil.
(Kan laves af børn fra 5 år).
Snurre-, spinde-
& gyro-effekter:
Snorretoppe og snorrebasser (Det med
knappen
man ved hjælp af sytråd kan få til at spinde mellem
fingrene)
har flere beslægtede varianter af legetøj. En gruppe
legetøj som ofte er lavet på drejebænk eller anden
maskinel
vis, men som jeg også har ser børn i Afrika lave selv af
små
runde
nødder(frugter) fra Kasawaplanten.
Her i vesten er det ikke svært at
skaffe materialer til div. snurreeffekter. Vi kan skaffe runde,
låg,
propper, skiver, dåser efter behov. Det nemmeste at lave
snurretoppe
af er store træperler, med blomsterpinde som akse, spidset eller
forsynet med et rundt møbel-søm som omdrejningspunkt. Der
kan laves snurretoppe med snor-optræk, "hånd-yoyoer", og af
træperler kan laves snurretoppe der slår
kolbøtter
-"tippetopper", for de mere avancerede.
Diablo (djævlerok), Gyro og Yoyoer
hører også til denne gruppe.
(Kan laves af børn ned til 4 år).
Køretøjer
&
"Trille-værk":
Køretøjer - biler, vogne, motorcykler mm.
laves i mange materialer, hvor af træ, ståltråd &
blik er de mest kendte. Men jeg har også set spændende
køretøjer
af pap, naturgrene, bambus, majsblade, cykelslange og såler
fra badesandaler til at lave hjul af. Det er ikke altid det
behøver
at ligne, bare det har hjul og kan kører. Mange af de andre
funktioner,
som lygter, motor, førerhus og rat er ofte udtrykt ved symboler.
En anden stor særgruppe inden for
denne kategori er "trilleværk". De findes mangfoldige og
fantasifulde
variationer med lange styrestænger eller træksnore og Div.
mekaniske effekter.
Den simpleste grundform består af
en akse med to hjul forsynet med en lang styre-(skubbe)-stang
(Styrestangen
eller træksnoren er lang nok, til at man kan gå el.
løbe
oprejst).
Hjulene kan være
naturmaterialer
(runde blomster- eller frugt-stande), genbrugs-låg, dåser,
dele
af batterier eller formet af ståltråd. Denne grundform kan
så udvides ved at tilføje div. figure (dyr,
mennesker,
køretøjer) og gøres mere livagtig, ved hjælp
af forskellige mekaniske effekter, og/eller lydeffekter, drevet af
aksen
eller hjulenes rotation.
Det mest kendte trilleværk, her i
Vesten er nok den lille træ-and, der når den skubbes med
sin
lange styrestang klapre af sted med sine store, på hjulene
løst
monterede, flade læder- el. gummi-fødder. Vi kender
også
en del træk-legetøj (dyr el. køretøjer), som
ved deres ucentrerede hjul tilføres vippende eller vuggende
bevægelser.
Der er efterhånden også mange danskere der kender de
små
pedaltrampende "cykelmænd", lavet af ståltråd og
stof,
fra Østafrika. Variationsmulighederne er sikkert lige
så
mangfoldige som antallet af mulige mekaniske udvekslingsprincipper: -
Fugle/insekter
der basker med vingerne (med ståltråds-træk fra vinger
til hjul) - Folk der arbejder - Køretøjer &
figurer
med skralde-, klimte- & friktions-lydeffekt. - Snurrende
propeller
(kan nemt laves af to dåser/bøtter, èn placeret med
lodret akse og vandret rotation, hvilende på èn vandret
placeret,
der fungere som "tromle-hjul", det hele bygges over èt
gennemgående
tykt stykke ståltråd, som også fungerer som akser og
styrestang)
(De simpelste udgaver kan laves af børn fra 5
år).
Skibe &
både:
...og...
Flyvere & andre flyve-/svæve-effekter:
Disse to ellers meget anvendelige
kategorier,
kan der skrives mangfoldige bøger om, og det er der jo allerede,
så derfor har jeg ikke noget nyt at tilføje, som ikke
allerede
er beskrevet i tidligere pædagogiske & hoppy-betonede
populationer.
Jeg vil kun gøre opmærksom på at kategorierne
både
indeholder funktionsdygtigt (dvs. faktisk sejle/flyve), såvel som
symbolske både, flyvere & helikoptere, der kun skal
"forestille
at være..."(uden dog at være tro kopier, som
efterfølgende
Skalamodeller). Derudover indeholder sidste kategori, også
flyvedrager,
faldskærme og propeller.
(De simpleste udgaver kan laves af børn fra 5
år).
Skalamodeller:
Denne gruppe adskiller sig, fra de
beslægtede
og ovenfor anført, Køretøjer..., Skibe... &
Flyvere...,
ved ikke nødvendigvis at være fremstillet med brug for
øjne
(et skib kan måske ikke sejle, en flyver ikke flyve eller hjul
ikke
dreje rundt), processen og den beståede udfordring ved at lave
legetøjet
er bekræftelse nok. Derefter bliver det måske til
udstillingsgenstande,
samleobjekter eller destrueret under omstændigheder der ligner
krig
eller trafikuheld. Jeg har f.eks. flere gange set afrikanske
børn
bruge flere dage på at lave noget, der måske kun holder en
eftermiddag.
Skalamodeller er virkelig udfordrende at
lave, det kræver visse håndværksmæssige
færdigheder
og en portion perfektionisme.
I denne gruppe kan det nemt blive en
uendelig
opremsning, da hver udgave er unik og inspirationskilderne er
uendelige,
som virkeligheden omkring os, men som undergrupper kan man nævne:
Dukke-tøj, -huse og -inventar. Kunstfærdige kopier af div.
køretøjer (cykler, motorcykler, busser og div.
bilmærker
lavet af ståltråd, blik, pap, bambus, bark el.
blade).
Skibe & både og Flyvere & helikoptere. En del
trælegetøj
falder ind under denne gruppe.
(For unge fra lo år og voksne).
Dukker &
figure i varierende materialer:
Dukker findes i 4 under-grupper: 1) Dukker
til sociale lege & rollespil (ex:"pige-dukker").
2) Figurer (Zoo- & bondegårds-dyr,
"tinsoldater").
3) Teaterdukker (mesterjakel - & marionetdukker mm.) og 4)
Bevægelige
dukker med mekaniske effekter. Det er den sidste undergruppe jeg
her vil koncentrere mig om, da der allerede findes en rigelig
litteratur
om de 3 første.
Disse mekaniske dukker, laves oftest af
træ, men jeg har også samlet effektfulde udgaver i plast,
bambus,
kalabas, majs- el. bananblade, og jeg har selv lavet mange fhv. lette
udgaver
af tuschpenne, filmbøtter, korkpropper, plastposer, kapsler,
træperler
eller kobberledning. Der findes den kendte "kolbøtte-akrobat"
(el.
"stang-gymnast"), som nemt kan laves af lister og afskær fra
snedkerier.
Der er dukker, der med snore gennem stive arme, kan "klatre"( vippe sig
op) af to snore, der strammes på skift. I Afrika & fra
Sydamerika
har jeg mødt "rumpe-danse-par" af træ. De bruges ved
at personen sidder på jorden, med dukkeparret snore-ophængt
mellem sine spredte fødder. Når personen klapper sig
på
benene vil vibrationerne få dukkerne til at danse & vrikke
med
deres løse hofteled.
Til denne dukke-kategori hører
også
div. arbejdende mekaniske dukker/figurer, nikkedukker og tumledukker.
(Fra 5 år m. voksenstøtte).
Bevægelige
dyre-efterligninger:
Denne gruppe indeholder
grundlæggende
forskellige typer legetøj, med vidt forskellige konstruktioner,
bevægelsesformer, drivmidler, effekter & udtryk. Hver
grundform
har sine unikke ide, men de har det tilfældes, at de faktisk
illudere
de pågældende dyrs udseende &
bevægelses-mønster,
så godt at man kan blive snydt ved første øjekast.
Det kræver præcision og tålmodighed og god tid, at
lave
de fleste dyre-efterligninger.
I Asien laves der livagtige leddelte
slanger,
bl.a. af træ, (som også kan laves af korkpropper der
skæres
i smalle halvcirkelformede stykker som limes på et bændel
eller
et stykke læder), og der laves "selvkørende" papmachedyr
(der
drives af en elastikophægt lertrisse) i utallige
variationer:
Mus, edderkopper, skildpadder, krabber, snegle mm.
Andre kendte og mere avancerede eksempler
er f.eks. den lille bensprællende skarabæ i en lille rund
træ-æske,
forskellige variationer over overraskelses-temaet "dyr op af
æske"
og fugle med balanceeffekter. Jeg er sikker på at dette er en
stor
gruppe af legetøj, hvor man kan blive ved at finde flere
udgaver,
så længe man leder. Men de skal ses i funktion og
på
nært hold, for rigtig at kunne forstås.
(Fra 3. klasse).
Specielle
effekter i konstruktion &
dynamik:
Denne gruppe er et opsamlingssted til
legetøjseffekter
der er så specielle og enestående, at de ikke kan
lægges
ind under andre kategorier , eller måske er de allerede
delkomponenter
af legetøj under andre kategorier, men så universelle at
de
går igen i en sådan grad, at de berettiger en
selvstændig
omtale. Man kan ikke sige noget generelt om sværhedsgraden,
der findes alle niveauer. Men det er et godt emne for folk der
går
med en lille "Jørgen Klevin", eller måske
ingeniør
i maven.
Kategorien indeholder forskellige
driveffekter,
som varme, damp, vind, vand og kinetisk energi (fjedre- &
elastik-opstramning.)
tyngdekraften, vind- & vandmøller. De mekaniske
udvekslings-principper
der sætter liv til mange køretøjer,
trilleværk,
dyre- & menneskefigurer. Der er de gamle, også i Europa
kendte "speciel-effekter", som: "Fjeder-trolden/slangen" der springer
ud
af sin æske. "Magiske trapper" (en række
rektangulære
flade træstykker, som led for led vipper 180 grader ned, i en
kædereaktion,
når man vipper den øverste) som ikke er svær at
lave,
og den enkle og fascinerende, såkaldte "tryllepropel" (der
består
af en liste, hvis ende er forsynet med en løstsiddende proppel,
når listens ene kant, som er takket, stryges med en genstand
bringerne
vibrationerne propellen i rotation.)
Der udover indeholder gruppen
balanceeffekter
og så den store undergruppe - Papirkunst (origami & papkunst).
(Fra 5 år).
Lydeffekter
(ustemte):
Lydeffekter er et varieret og taknemmeligt
emne for værkstedsaktiviteter med børn. Om
forældrene
og de efterfølgende pædagoger er enige med
værkstedslæren,
er spørgsmålet. Børnene er enige, fordi
der er en klar effekt, som resultat på deres anstrengelser, og
jeg
kan godt lide at lave lydeffekter med mindre børn, dels af samme
grund, men også fordi det både giver mulighed for at
afprøve
mange forskellige materiale, såvel som grundlæggende
arbejdsprocesser.
Nogle af de nemme lydeffekter, er
svingeffekterne:
Brummer("åndemaner"), sving-harper og sving-fløjter. Der
giver
lyd, ligesom et riflet plastrør, når det svinges rundt.
Brummere
kan laves af en lister med profil som en lineal (snittet, høvlet
eller filet), eller ved et afskære det ène hjørne.
Svingharper, laves af post-elastikker som spændes ud over et kors
af pinde, lister, ispinde mm. Svingfløjter, kan laves af
filmbøtter
og små medicin-plast-bøtter, hvori der er udskåret
et
hul, ca. ½ x 3 cm.. Alle tre omtalte effekter forsynes med
en tynd, men stærk, sving-snor af 50 - 75 cm`s
længde.
Effekten forbedres mærkbart, hvis snoren bindes på lille
pind,
der fungere som håndtag og arm-forlænger. En anden lille nem
effekt er en "Kazoo" el. "Freddy-Fræk-fløjte", som
laves
af et lille stykke el-rør eller tyk tuschpen. Midt på
røret laves et (stort) hul til munden, den ene ende af
røret
er åben, den anden er lukket med en membran (et "trommeskind" af
et stykke fra en knitrende plastpose, fæstnet med elastik eller
cykelslange).
Andre nemme effekter er den Australske
"didjeridoo"
der kan laves af PVC-rør, og en del rasle-effekter &
perkussions
(rangler, maracas, tamburin, bjælder), hvor der kan findes
mange sjove, og mere eller mindre nemme, påfund verden over. Ikke
mindst når det gælder om, ideer til med vidt forskellige
materialer
& fremgangsmåder, at nå frem til den samme effekt.
Til denne kategori hører også
effekter som f.eks: Skralden, blik-kvække og
vibrationseffekter,
af rumlepotte-familien med hestehår & forseglingsvoks eller
bomuldssnor
& kridt som friktionsmiddel.
(De letteste udgaver kan laves af børn ned til 4 år).
Instrumenter
(evt. med fastelagte toner):
Der er kan også laves mange sjove
instrumenter, det er nødvendigvis ikke særligt
svært,
så længe børnene ikke også forventer, at de
selv
kan lave stemte instrumenter, som de kan spille melodier på.
Det kræver præcision og
møjsommelighed.
Hvis kammertonen ikke er så vigtig, har denne gruppe
spændende
og håndgribelige projekter, også for mindre børn.
Noget af det nemmeste at lave er
trompeter.
De laves af (sodavands)-plast-flasker, savet over til en tragt,
forsynes
med et langt f.eks. el-rør, fæstnet med tape, som i den
frie
ende smeltes (NB: dampe kan være giftige) og formes til tragtform
over en rund genstand, som et trompet-mundstykke. Det er helle
ikke
så svært at lave blad-blæsere (klarinet, saxofon mm.)
af el-rør, tuschpenne og div. tragte. Tuschpenne er i
øvrigt
udemærkede til fløjter efter pile- &
hyldefløjte-princippet.
Man kan også lave en nem udgave af det afrikanske
"tommelfinger-klaver",
ved at bruge tynde lister (ispinde) i forskellige længder sat i
spænd
på en resonans-plade (ikke nødvendigvis en lydkasse,
selvom
det hjælper. Marimba og xylofoner er også en varieret
type, hvor der kan arbejdes med mange materialer &
konstruktioner.
At lave trommer er sværere end de fleste tror. Det kræver
mange
kræfter og stærke materialer at lave gode langtidsholdbare
trommer.
Den bedste type jeg kender, er den "metalringe-&-snore-opstramning"
der bruges til de Vestafrikanske "djember" & "doon-doon"(el.
hvordan
det nu staves), som gør at trommen kan strammes op.
(Fra ca. 7 år).
Spil ( held-
& intellekt-prægede):
Spil er også en stor kategori af
legetøj,
som der allerede er skrevet meget om, og som jeg ikke vil komme
nærmere
ind på her. Den indeholder gætte-lege & -spil, konstruktions-puslespil rafling, mikado, kort- og div.
brætspil,
som ikke hører ind under tidligere omtalte hovedgrupper.
Kun fantasien sætter grænser...
...for hvad der kan laves,
når vi slippes
løs
i et velforsynet værksted *2). Det er en opfattelse
man
ofte møder.
For
flertallet af jordens børn og
unge i fattigere lande er det omvendt. For dem er det
værktøjet
og de materialer de kan skaffe, der sætter grænsen.
...Fantasi
& kreativitet (tid & tålmodighed) er der til gengæld
nok af.
Oftest er de
afrikanske børns eneste
værktøj:
En hjemmelavede knive (af et stykke slebet blik med bevikling som
håndtag),
cykel-ege til at bore/brænde huller, og sten (som hammer og til
at
knække ståltråd), alligevel er det fascinerende hvad
de formår at frembringe. Selvfølgelig er resultatet
ikke altid lige regulært, solidt og finslebet i kanterne
("børnesikkert"
som vi ville kalde det). Men ideen, konstruktionen og funktionen
er oftest klar og driftsikker.
Udfordringen
og det lærerige ligger
i lige så høj grad i, hvordan man opnår sit
mål,
med de midler der nu er tilgængelige, såvel som de nye
kombinations-muligheder
og ideer der kan findes på.
Generelt, og
afslutningsvist vil jeg, om
legetøj fra Den 3. & 4. Verden sige, det ikke er mit
indtryk,
at det enkelte barn, eller i et givent lokalområde, bugner med
utallige
fantasifulde påfund. Det ser mere ud, som at hvert område
har
deres lokale traditioner for bestemte typer legetøj (bestemt af
naturforhold og kulturelle & mytologiske påvirkninger), som
måske
nok, i visse tilfælde, kan genfindes på den anden side af
jorden,
men måske ikke hos nabostammen eller længere inde i landet.
Disse lokalkendte
legetøjseffekter er så
til gengæld, gennemprøvede med utallige materialer,
konstruktioner
& variationsmuligheder. Og det har for mig at se, givet dem et vist
niveau af "håndværksmæssige" erfaringer, der
gør
dem i stand til at frembringe forholdsvis holdbare og driftsikre
legeeffekter,
af en kvalitet som vi danskere kan lære meget af.
Det er bl.a. her den kreative fantasi-rigdom ligger.
... Og når så de sjove og fantasifulde ideer fra alle verdenshjørner samles og præsenteres sammen med et veludrustet værksted, så bliver mulighederne ...nærmest grænseløse.
Fodnoter:
*1): Til uddybning vil jeg lige nævne, at
de (Blikbiler fra Dar es Salaam, i Tanzania) er fremstillet af et
gadebørn-projekt
bl.a. støttet af danske MS, som en måde hvor på
børnene,
selv kan være med til at skaffe midler.
*2): Set i
et globalt sammenhæng
er
vores værksteder i danske skoler og institutioner yderst
velforsynede,
eller har forholdsvis let ved at blive det.
Sidst korrigeret 26/11-2012